Nowy numer czasopisma LOGISTYKA: Kompleksowo zorganizowany e-commerce

Już 79% polskich internautów decyduje się na zakupy online, jak wynika z najnowszego raportu Gemiusa na temat rozwoju e-commerce w naszym kraju. Najchętniej wybieramy polskie e-sklepy, ale coraz szybciej rośnie także udział zakupów w sklepach zagranicznych (już 30% internautów deklaruje, że wybrało taki sklep). Kupujemy przede wszystkim na dużych platformach zakupowych o ugruntowanej pozycji, typu Allegro, Zalando czy OLX, chętnie także korzystamy z platform chińskiego e-commerce, które szturmem wdzierają się na europejskie rynki, przełamując konwencjonalne strategie marketingu online europejskich graczy e-handlu. Znakomicie zauważył to Damian Kołata w artykule „Czy czerwony smok może działać w skórze szarego nosorożca?”.

Tym, co najbardziej motywuje nas do zakupów online, jest przede wszystkim całodobowa dostępność e-sklepu, wygoda dokonywania zakupów – z dowolnego miejsca, o dowolnej porze – oraz atrakcyjna cena produktu. Coraz większego znaczenia nabiera tzw. pozytywne doświadczenie zakupowe: wybieramy sklepy, w których cały proces dokonania zakupu – od wyboru produktu, poprzez płatność, dostawę, aż po łatwe zwroty i obsługę posprzedażową – jest dla nas przyjemny, komfortowy i nie nastręcza trudności. Pisze o tym Mircea Stan, który w artykule „Sztuczna inteligencja: rewolucja w dostawach ostatniej mili” wskazuje, jak AI może dzisiaj wspierać budowę pozytywnego doświadczenia zakupowego.

Patrząc na e-commerce od strony producenta, sprzedawcy czy operatora logistycznego, jednoznacznie można stwierdzić, że sukces w handlu elektronicznym zależy od umiejętności efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Mówią o tym Krzysztof Karelus z Ceva Logistics, Maciej Korlak z Eurocommerce i Agnieszka Majewska z firmy Stuart, których artykuły znajdziecie w dziale „Temat numeru”. A dzisiaj nie sposób już prowadzić efektywnej logistyki bez wsparcia nowoczesnych technologii. Sztuczna inteligencja, VR, Headless, Voice Commerce, rozwiązania chmurowe, ceny dynamiczne, automatyzacja fulfillmentu i dropshippingu to tylko kilka przykładów wykorzystania technologii cyfrowych, o których piszemy w tym numerze „Logistyki”. Ułatwiają one prowadzenie sprzedaży online, przyspieszają realizację zamówień i poprawiają doświadczenie zakupowe klienta.

 

Czasopismo LOGISTYKA nr 5/2023