Badania wytrzymałościowe pojazdów szynowych

Posiadamy unikatowe na skalę światową stanowisko do badań wytrzymałościowych konstrukcji stalowych pojazdów.

Wykonujemy badania konstrukcji stalowych, ram wózków (ich zespołów i elementów), a także kół i zestawów kołowych pojazdów szynowych.

BADANIA AKREDYTOWANE

Rodzaje akredytowanych badań wytrzymałościowych w Łukasiewicz - PIT

Na stanowisku badawczym realizowane są głównie statyczne badania wytrzymałościowe konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych wg:

  • PN-EN 12663-1+A1:2014
  • PN-EN 12663-2:2010
  • PN-EN 283:1999
  • UIC-566, wyd. 3:1994
  • UIC-571-1, wyd. 5:2004
  • UIC-571-2, wyd. 6:2001
  • UIC-571-3, wyd. 6:2004
  • UIC-571-4, wyd. 6:2014
  • UIC-577, wyd. 5:2012
  • UIC-597, wyd. 1:1995
  • ERRI B12/Rp 17, wyd. 9:2012
  • TSI/Decyzja 2011/291/UE
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/924

Na stanowisku badawczym realizowane są głównie badania statyczne i zmęczeniowe m.in. ram wózków oraz trójkątów hamulcowych wg:

  • PN-EN 13749:2021 pkt. 6 zał. A-G
  • UIC 510-3, wyd. 1:1994
  • UIC-515-4, wyd. 1:1993
  • UIC-615-4, wyd. 2:2003
  • UIC-833, wyd. 5:2015
  • ERRI B12/RP 17, wyd. 9:2012
  • Decyzji Komisji 2011/291
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013/WE
  • Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/924

Na stanowisku badawczym realizowane są badania zmęczeniowe osi i kół zestawów kołowych pojazdów szynowych, wg. norm:

  • PN-EN 13979-1+A2:2011 pkt. 7.3 z zał. D
  • PN-EN 13262+A2:2011 zał. B
  • EN 13103:2013+A2
  • EN 13104:2013+A2
  • PN-EN 13103-1:2018-05
Logo Polskiego Centrum Akredytacji w trybie transparent, przezroczystym, czarny font
Logo organizacji ilac-MRA w kolorze niebieskim na przezroczystym tle

Nasze sprawozdania z badań uznawane są we wszystkich krajach będących sygnatariuszami wielostronnego porozumienia o wzajemnym uznawaniu ILAC MRA.

Dlaczego akredytacja ma znaczenie?

Wybór laboratorium posiadającego akredytację, takiego jak Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, daje pewność, że testy przeprowadzane są zgodnie z najwyższymi standardami i obowiązującymi normami, takimi jak PN-EN, karty UIC czy Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI). Akredytacja potwierdza kompetencje personelu, jakość aparatury badawczej oraz rzetelność uzyskiwanych wyników, które są niezbędne w procesach certyfikacji i homologacji pojazdów.

Co podlega badaniom wytrzymałościowym w pojazdach szynowych?

Zakres badań wytrzymałościowych jest szeroki i obejmuje newralgiczne elementy konstrukcyjne. W Łukasiewicz – PIT koncentrujemy się na akredytowanych badaniach:

  • konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych: przeprowadzane są głównie badania statyczne, które weryfikują odporność całej skorupy wagonu czy lokomotywy na założone scenariusze obciążeń (zgodnie m.in. z PN-EN 12663),
  • ram wózków, ich zespołów i elementów: w tym obszarze wykonuje się zarówno badania statyczne, jak i zmęczeniowe. Testy te (realizowane np. wg PN-EN 13749) mają na celu potwierdzenie wytrzymałości ram wózków, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Badaniom podlegają również inne elementy wózków, takie jak trójkąty hamulcowe,
  • osi zestawów kołowych i kół: ze względu na krytyczną rolę w prowadzeniu pojazdu, osie i koła poddawane są rygorystycznym badaniom zmęczeniowym (np. według norm PN-EN 13979-1, PN-EN 13262), które symulują wielokrotne cykle obciążeń występujące podczas eksploatacji.

Jakie są korzyści z akredytowanych badań wytrzymałościowych?

Wzrost poziomu bezpieczeństwa

Optymalizacja konstrukcji

Wydłużenie żywotności taboru

Możl. wprowadzenia pojazdu na rynek

Budowanie zaufania wśród partnerów

FAQ

Chcę przeprowadzić badanie wytrzymałościowe nadwozia wagonu zgodnie z kartą UIC-566. Czy jest to możliwe?

Tak, realizujemy akredytowane statyczne badania wytrzymałościowe konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych, w tym zgodnie z wytycznymi karty UIC-566.

Tak, posiadamy akredytację na badania statyczne i zmęczeniowe ram wózków oraz ich zespołów i elementów, w tym zgodnie z normą PN-EN 13749, punkt 6 wraz z załącznikami A-G.

W zakresie badań zmęczeniowych osi i kół zestawów kołowych pracujemy m.in. zgodnie z normami PN-EN 13979-1+A2:2011 (pkt. 7.3 z zał. D), PN-EN 13262+A2:2011 (zał. B), EN 13103, EN 13104 oraz PN-EN 13103-1.

Szczegółowy i aktualny zakres naszej akredytacji, zawierający pełen wykaz norm, jest zawsze dostępny u naszego Działu Obsługi Klienta. Chętnie Ci go udostępnimy!

Badania statyczne polegają na przyłożeniu do konstrukcji (np. nadwozia, ramy wózka) określonych, stałych obciążeń w celu weryfikacji jej wytrzymałości i sztywności pod wpływem tych obciążeń, zgodnie z wymaganiami norm (np. PN-EN 12663-1 dla nadwozi). Sprawdzamy, czy konstrukcja nie odkształca się nadmiernie i nie ulega uszkodzeniu. Z kolei badania zmęczeniowe (np. ram wózków wg PN-EN 13749, czy osi i kół wg PN-EN 13262) symulują wielokrotne, cykliczne obciążenia, jakim pojazd poddawany jest podczas wieloletniej eksploatacji. Ich celem jest ocena trwałości zmęczeniowej i wykrycie potencjalnych miejsc inicjacji pęknięć.

Badania statyczne polegają na przyłożeniu do konstrukcji (np. nadwozia, ramy wózka) określonych, stałych obciążeń w celu weryfikacji jej wytrzymałości i sztywności pod wpływem tych obciążeń, zgodnie z wymaganiami norm (np. PN-EN 12663-1 dla nadwozi). Sprawdzamy, czy konstrukcja nie odkształca się nadmiernie i nie ulega uszkodzeniu. Z kolei badania zmęczeniowe (np. ram wózków wg PN-EN 13749, czy osi i kół wg PN-EN 13262) symulują wielokrotne, cykliczne obciążenia, jakim pojazd poddawany jest podczas wieloletniej eksploatacji. Ich celem jest ocena trwałości zmęczeniowej i wykrycie potencjalnych miejsc inicjacji pęknięć.

Nasz akredytowany zakres obejmuje badania zarówno całych struktur, jakimi są nadwozia pojazdów szynowych, jak i kluczowych komponentów. Specjalizujemy się w badaniach statycznych i zmęczeniowych ram wózków (zarówno kompletnych, jak i ich elementów, np. belek, wsporników, trójkątów hamulcowych) oraz badaniach zmęczeniowych osi i kół zestawów kołowych.

Do przygotowania i przeprowadzenia badań potrzebujemy przede wszystkim dokumentacji technicznej badanego obiektu (rysunki konstrukcyjne, modele 3D, specyfikacje materiałowe), informacji o przewidywanych warunkach eksploatacji oraz jasnego określenia zakresu badań i norm, według których mają być one przeprowadzone. Szczegółowy zakres niezbędnych danych ustalamy indywidualnie na etapie przygotowywania oferty.

Tak, akredytacja naszego laboratorium przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA), które jest sygnatariuszem wielostronnych porozumień w ramach European co-operation for Accreditation (EA MLA), zapewnia uznawalność wyników badań w krajach będących stronami tych porozumień, w tym w większości krajów Unii Europejskiej. Badania prowadzone zgodnie z normami EN czy kartami UIC są powszechnie akceptowane w branży kolejowej.

Naszym celem jest wspieranie klientów w kompleksowej ocenie wytrzymałościowej. Jeśli specyficzne wymagania badawcze klienta są możliwe do zrealizowania przy użyciu metod objętych naszym zakresem akredytacji i mieszczą się w technicznych możliwościach naszego unikatowego stanowiska badawczego, jesteśmy otwarci na omówienie i realizację takich niestandardowych scenariuszy testowych. Każde takie zapytanie jest analizowane indywidualnie

Zgodność z normą PN-EN 13749 „Kolejnictwo – Zestawy kołowe i wózki (…)” oznacza, że testy są przeprowadzane według ściśle określonej w tej normie procedury. Norma ta definiuje m.in. przypadki obciążeń, które należy zastosować (zarówno statyczne, jak i zmęczeniowe), sposób mocowania obiektu badań, lokalizacje i metody pomiaru odkształceń oraz kryteria oceny wyników. Przestrzeganie tej normy zapewnia porównywalność i wiarygodność testów wytrzymałościowych ram wózków w całej Europie.

    Nasz ekspert:

    Bartosz Grzelka

    Tel.: +48 605 994 005

    Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Centrum Nowoczesnej Mobilności, ul. Warszawska 181, 61-055 Poznań

    Bartosz Grzelka, ekspert Łukasiewicz - PIT, mężczyzna w niebieskiej koszuli, w okularach
    Szary wagon kolejowy podczas przeglądu technicznego między żółtymi podnośnikami w hali serwisowej

    Zobacz też nieakredytowane
    badania wytrzymałościowe pojazdów szynowych