Badania wytrzymałościowe pojazdów szynowych
Posiadamy unikatowe na skalę światową stanowisko do badań wytrzymałościowych konstrukcji stalowych pojazdów.
Wykonujemy badania konstrukcji stalowych, ram wózków (ich zespołów i elementów), a także kół i zestawów kołowych pojazdów szynowych.
BADANIA AKREDYTOWANE
Rodzaje akredytowanych badań wytrzymałościowych w Łukasiewicz - PIT
Badania wytrzymałości statycznej konstrukcji stalowych ─ konstrukcje nadwozi pojazdów szynowych
Na stanowisku badawczym realizowane są głównie statyczne badania wytrzymałościowe konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych wg:
- PN-EN 12663-1+A1:2014
- PN-EN 12663-2:2010
- PN-EN 283:1999
- UIC-566, wyd. 3:1994
- UIC-571-1, wyd. 5:2004
- UIC-571-2, wyd. 6:2001
- UIC-571-3, wyd. 6:2004
- UIC-571-4, wyd. 6:2014
- UIC-577, wyd. 5:2012
- UIC-597, wyd. 1:1995
- ERRI B12/Rp 17, wyd. 9:2012
- TSI/Decyzja 2011/291/UE
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/924
Badania wytrzymałości statycznej oraz zmęczeniowej ram wózków, ich zespołów i elementów
Na stanowisku badawczym realizowane są głównie badania statyczne i zmęczeniowe m.in. ram wózków oraz trójkątów hamulcowych wg:
- PN-EN 13749:2021 pkt. 6 zał. A-G
- UIC 510-3, wyd. 1:1994
- UIC-515-4, wyd. 1:1993
- UIC-615-4, wyd. 2:2003
- UIC-833, wyd. 5:2015
- ERRI B12/RP 17, wyd. 9:2012
- Decyzji Komisji 2011/291
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013/WE
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/924
Badania wytrzymałości zmęczeniowej osi zestawów kołowych i kół pojazdów szynowych
Na stanowisku badawczym realizowane są badania zmęczeniowe osi i kół zestawów kołowych pojazdów szynowych, wg. norm:
- PN-EN 13979-1+A2:2011 pkt. 7.3 z zał. D
- PN-EN 13262+A2:2011 zał. B
- EN 13103:2013+A2
- EN 13104:2013+A2
- PN-EN 13103-1:2018-05


Nasze sprawozdania z badań uznawane są we wszystkich krajach będących sygnatariuszami wielostronnego porozumienia o wzajemnym uznawaniu ILAC MRA.
Dlaczego akredytacja ma znaczenie?
Wybór laboratorium posiadającego akredytację, takiego jak Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, daje pewność, że testy przeprowadzane są zgodnie z najwyższymi standardami i obowiązującymi normami, takimi jak PN-EN, karty UIC czy Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI). Akredytacja potwierdza kompetencje personelu, jakość aparatury badawczej oraz rzetelność uzyskiwanych wyników, które są niezbędne w procesach certyfikacji i homologacji pojazdów.
Co podlega badaniom wytrzymałościowym w pojazdach szynowych?
Zakres badań wytrzymałościowych jest szeroki i obejmuje newralgiczne elementy konstrukcyjne. W Łukasiewicz – PIT koncentrujemy się na akredytowanych badaniach:
- konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych: przeprowadzane są głównie badania statyczne, które weryfikują odporność całej skorupy wagonu czy lokomotywy na założone scenariusze obciążeń (zgodnie m.in. z PN-EN 12663),
- ram wózków, ich zespołów i elementów: w tym obszarze wykonuje się zarówno badania statyczne, jak i zmęczeniowe. Testy te (realizowane np. wg PN-EN 13749) mają na celu potwierdzenie wytrzymałości ram wózków, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Badaniom podlegają również inne elementy wózków, takie jak trójkąty hamulcowe,
- osi zestawów kołowych i kół: ze względu na krytyczną rolę w prowadzeniu pojazdu, osie i koła poddawane są rygorystycznym badaniom zmęczeniowym (np. według norm PN-EN 13979-1, PN-EN 13262), które symulują wielokrotne cykle obciążeń występujące podczas eksploatacji.
Jakie są korzyści z akredytowanych badań wytrzymałościowych?
Wzrost poziomu bezpieczeństwa
Optymalizacja konstrukcji
Wydłużenie żywotności taboru
Możl. wprowadzenia pojazdu na rynek
Budowanie zaufania wśród partnerów
FAQ
Chcę przeprowadzić badanie wytrzymałościowe nadwozia wagonu zgodnie z kartą UIC-566. Czy jest to możliwe?
Tak, realizujemy akredytowane statyczne badania wytrzymałościowe konstrukcji nadwozi pojazdów szynowych, w tym zgodnie z wytycznymi karty UIC-566.
Czy wykonujecie badania zmęczeniowe ram wózków według normy PN-EN 13749?
Tak, posiadamy akredytację na badania statyczne i zmęczeniowe ram wózków oraz ich zespołów i elementów, w tym zgodnie z normą PN-EN 13749, punkt 6 wraz z załącznikami A-G.
Potrzebuję zbadać wytrzymałość zmęczeniową osi kolejowych. Jakie normy obejmuje wasza akredytacja?
W zakresie badań zmęczeniowych osi i kół zestawów kołowych pracujemy m.in. zgodnie z normami PN-EN 13979-1+A2:2011 (pkt. 7.3 z zał. D), PN-EN 13262+A2:2011 (zał. B), EN 13103, EN 13104 oraz PN-EN 13103-1.
Gdzie znajdę pełen wykaz norm, według których Łukasiewicz – PIT wykonuje akredytowane badania wytrzymałościowe pojazdów szynowych?
Szczegółowy i aktualny zakres naszej akredytacji, zawierający pełen wykaz norm, jest zawsze dostępny u naszego Działu Obsługi Klienta. Chętnie Ci go udostępnimy!
Czym dokładnie różnią się badania statyczne od badań zmęczeniowych pojazdów szynowych?
Badania statyczne polegają na przyłożeniu do konstrukcji (np. nadwozia, ramy wózka) określonych, stałych obciążeń w celu weryfikacji jej wytrzymałości i sztywności pod wpływem tych obciążeń, zgodnie z wymaganiami norm (np. PN-EN 12663-1 dla nadwozi). Sprawdzamy, czy konstrukcja nie odkształca się nadmiernie i nie ulega uszkodzeniu. Z kolei badania zmęczeniowe (np. ram wózków wg PN-EN 13749, czy osi i kół wg PN-EN 13262) symulują wielokrotne, cykliczne obciążenia, jakim pojazd poddawany jest podczas wieloletniej eksploatacji. Ich celem jest ocena trwałości zmęczeniowej i wykrycie potencjalnych miejsc inicjacji pęknięć.
Jakie konkretne korzyści, oprócz spełnienia wymogów formalnych (np. TSI), dają producentowi akredytowane badania wytrzymałościowe?
Badania statyczne polegają na przyłożeniu do konstrukcji (np. nadwozia, ramy wózka) określonych, stałych obciążeń w celu weryfikacji jej wytrzymałości i sztywności pod wpływem tych obciążeń, zgodnie z wymaganiami norm (np. PN-EN 12663-1 dla nadwozi). Sprawdzamy, czy konstrukcja nie odkształca się nadmiernie i nie ulega uszkodzeniu. Z kolei badania zmęczeniowe (np. ram wózków wg PN-EN 13749, czy osi i kół wg PN-EN 13262) symulują wielokrotne, cykliczne obciążenia, jakim pojazd poddawany jest podczas wieloletniej eksploatacji. Ich celem jest ocena trwałości zmęczeniowej i wykrycie potencjalnych miejsc inicjacji pęknięć.
Czy Państwa laboratorium wykonuje badania wytrzymałościowe tylko kompletnych pojazdów, czy również pojedynczych komponentów?
Nasz akredytowany zakres obejmuje badania zarówno całych struktur, jakimi są nadwozia pojazdów szynowych, jak i kluczowych komponentów. Specjalizujemy się w badaniach statycznych i zmęczeniowych ram wózków (zarówno kompletnych, jak i ich elementów, np. belek, wsporników, trójkątów hamulcowych) oraz badaniach zmęczeniowych osi i kół zestawów kołowych.
Jakie informacje lub dokumentacja są zazwyczaj potrzebne od klienta, aby rozpocząć proces akredytowanych badań wytrzymałościowych?
Do przygotowania i przeprowadzenia badań potrzebujemy przede wszystkim dokumentacji technicznej badanego obiektu (rysunki konstrukcyjne, modele 3D, specyfikacje materiałowe), informacji o przewidywanych warunkach eksploatacji oraz jasnego określenia zakresu badań i norm, według których mają być one przeprowadzone. Szczegółowy zakres niezbędnych danych ustalamy indywidualnie na etapie przygotowywania oferty.
Czy wyniki badań wytrzymałościowych przeprowadzonych w Łukasiewicz – PIT są uznawane za granicą, np. w innych krajach Unii Europejskiej?
Tak, akredytacja naszego laboratorium przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA), które jest sygnatariuszem wielostronnych porozumień w ramach European co-operation for Accreditation (EA MLA), zapewnia uznawalność wyników badań w krajach będących stronami tych porozumień, w tym w większości krajów Unii Europejskiej. Badania prowadzone zgodnie z normami EN czy kartami UIC są powszechnie akceptowane w branży kolejowej.
Czy jest możliwe przeprowadzenie badań wytrzymałościowych według specyficznych wymagań klienta, jeśli nie są one wprost ujęte w popularnych normach, ale mieszczą się w możliwościach technicznych Państwa stanowiska i metodach badawczych objętych akredytacją?
Naszym celem jest wspieranie klientów w kompleksowej ocenie wytrzymałościowej. Jeśli specyficzne wymagania badawcze klienta są możliwe do zrealizowania przy użyciu metod objętych naszym zakresem akredytacji i mieszczą się w technicznych możliwościach naszego unikatowego stanowiska badawczego, jesteśmy otwarci na omówienie i realizację takich niestandardowych scenariuszy testowych. Każde takie zapytanie jest analizowane indywidualnie
Co w praktyce oznacza, że badanie wytrzymałościowe ramy wózka jest zgodne z normą PN-EN 13749?
Zgodność z normą PN-EN 13749 „Kolejnictwo – Zestawy kołowe i wózki (…)” oznacza, że testy są przeprowadzane według ściśle określonej w tej normie procedury. Norma ta definiuje m.in. przypadki obciążeń, które należy zastosować (zarówno statyczne, jak i zmęczeniowe), sposób mocowania obiektu badań, lokalizacje i metody pomiaru odkształceń oraz kryteria oceny wyników. Przestrzeganie tej normy zapewnia porównywalność i wiarygodność testów wytrzymałościowych ram wózków w całej Europie.
Nasz ekspert:
Bartosz Grzelka
Tel.: +48 605 994 005
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Centrum Nowoczesnej Mobilności, ul. Warszawska 181, 61-055 Poznań


Zobacz też nieakredytowane
badania wytrzymałościowe pojazdów szynowych