W lutym 1945 r. w Poznaniu powołano zespół konstruktorów działający pod nazwą Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Zakładów H. Cegielski. Kilka miesięcy później zorganizowano w nim dział konstrukcji lokomotyw parowych, wagonów, a także sekretariat, archiwum i bibliotekę techniczną.
We wrześniu 1945 r. ze struktur Zakładów Cegielskiego wydzielono biuro konstrukcyjne na potrzeby rozwoju krajowego przemysłu kolejowego, co było związane z odbudową Polski po zniszczeniach wojennych. Nowa jednostka otrzymała nazwę Centralne Biuro Konstrukcyjne (CBK) i została podporządkowana Zjednoczeniu Przemysłu Taboru Kolejowego „Tasko”.
1 stycznia 1949 r. Centralne Biuro Konstrukcyjne na mocy zarządzenia Ministra Przemysłu i Handlu przekształcono w przedsiębiorstwo wyodrębnione o nazwie Centralne Biuro Konstrukcyjne Nr 1 (CBK Nr 1).
W styczniu 1951 r. CBK przekształcono w przedsiębiorstwo państwowe o nazwie Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego (CBK PTK), które podlegało Centralnemu Zarządowi Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu i Ministerstwu Przemysłu Maszynowego w Warszawie i skupiało się głównie na projektowaniu parowozów.
W CBK PTK rozpoczęto budowę laboratorium, hali badań ze stanowiskami badawczymi i osobnego wydziału prototypów.
W lipcu 1973 r. CBK PTK przekształcono w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych (OBRPS) i powołano radę naukową. W OBRPS rozpoczęto tworzenie własnej infrastruktury badawczej do badań stanowiskowych i ruchowych kompletnych pojazdów oraz ich układów, zespołów i elementów konstrukcyjnych.
Rozpoczęto wydawanie kwartalnika naukowo-technicznego „Pojazdy szynowe”.
W okresie PRL Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych wykonał 281 projektów taboru dla PKP, kolei przemysłowych i na eksport. Przez pewien okres zatrudniał nawet 623 pracowników. Jednak w latach 80. nastąpił stopniowy spadek zatrudnienia spowodowany zmniejszeniem liczby zamówień.
Zarządzeniem Ministra Gospodarki w roku 2000 OBRPS został przekształcony w Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”.
1 kwietnia 2019 r. utworzono Sieć Badawczą Łukasiewicz, w której struktury wszedł Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, mianowany jako Sieć Badawcza Łukasiewicz — Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”.
Hala badawcza pojazdów szynowych na terenie Instytutu.
Hala badawcza pojazdów szynowych na terenie Instytutu.
Hala badawcza pojazdów szynowych na terenie Instytutu.
Hala badawcza.
Badanie cysterny na hali badawczej.
Hala prototypów w głównym budynku Instytutu.
Hala prototypów.
Budowa kortu tenisowego przy Instytucie Pojazdów Szynowych TABOR.
Oficjalne otwarcie kortu tenisowego.
Jeden z pierwszych turniejów tenisa ziemnego na korcie przy Instytucie Pojazdów Szynowych TABOR.
Obecnie Instytut kontynuuje swoją działalność w strukturach Łukasiewicz — Poznańskiego Instytutu Technologicznego w ramach Centrum Nowoczesnej Mobilności i Centrum Badań Laboratoryjnych.
ul. Ewarysta Estkowskiego 6
61-755 Poznań
Centrala: +48 61 850 48 90
Sekretariat: +48 61 850 49 00
Fax: +48 61 852 63 76
e-mail: office@pit.lukasiewicz.gov.pl
e-mail: sprzedaz@pit.lukasiewicz.gov.pl