Historia Instytutu Pojazdów Szynowych "TABOR"

1945

W lutym 1945 r. w Poznaniu powołano zespół konstruktorów działający pod nazwą Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Zakładów H. Cegielski. Kilka miesięcy później zorganizowano w nim dział konstrukcji lokomotyw parowych, wagonów, a także sekretariat, archiwum i bibliotekę techniczną.

We wrześniu 1945 r. ze struktur Zakładów Cegielskiego wydzielono biuro konstrukcyjne na potrzeby rozwoju krajowego przemysłu kolejowego, co było związane z odbudową Polski po zniszczeniach wojennych. Nowa jednostka otrzymała nazwę Centralne Biuro Konstrukcyjne (CBK) i została podporządkowana Zjednoczeniu Przemysłu Taboru Kolejowego „Tasko”.

1949

1 stycznia 1949 r. Centralne Biuro Konstrukcyjne na mocy zarządzenia Ministra Przemysłu i Handlu przekształcono w przedsiębiorstwo wyodrębnione o nazwie Centralne Biuro Konstrukcyjne Nr 1 (CBK Nr 1).

1951

W styczniu 1951 r. CBK przekształcono w przedsiębiorstwo państwowe o nazwie Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego (CBK PTK), które podlegało Centralnemu Zarządowi Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu i Ministerstwu Przemysłu Maszynowego w Warszawie i skupiało się głównie na projektowaniu parowozów.

1971

W CBK PTK rozpoczęto budowę laboratorium, hali badań ze stanowiskami badawczymi i osobnego wydziału prototypów. 

1973

W lipcu 1973 r. CBK PTK przekształcono w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych (OBRPS) i powołano radę naukową. W OBRPS rozpoczęto tworzenie własnej infrastruktury badawczej do badań stanowiskowych i ruchowych kompletnych pojazdów oraz ich układów, zespołów i elementów konstrukcyjnych.

1975

Rozpoczęto wydawanie kwartalnika naukowo-technicznego „Pojazdy szynowe”. 

lata 80.

W okresie PRL Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych wykonał 281 projektów taboru dla PKP, kolei przemysłowych i na eksport. Przez pewien okres zatrudniał nawet 623 pracowników. Jednak w latach 80. nastąpił stopniowy spadek zatrudnienia spowodowany zmniejszeniem liczby zamówień.

2000

Zarządzeniem Ministra Gospodarki w roku 2000 OBRPS został przekształcony w Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. 

2019

1 kwietnia 2019 r. utworzono Sieć Badawczą Łukasiewicz, w której struktury wszedł Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, mianowany jako Sieć Badawcza Łukasiewicz — Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. 

Zobacz, jak wyglądała dalsza historia Instytutu
w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz

Obecnie Instytut kontynuuje swoją działalność w strukturach Łukasiewicz — Poznańskiego Instytutu Technologicznego w ramach Centrum Nowoczesnej Mobilności i Centrum Badań Laboratoryjnych.

Centrum Nowoczesnej mobilnosci

Centrum
Nowoczesnej Mobilności

Centrum
Badań Laboratoryjnych