Centrum Nowoczesnej Mobilności

Centrum Nowoczesnej Mobilności zajmuje się opracowywaniem innowacyjnych rozwiązań i technologii w obszarze taboru kolejowego, logistyki, rolnictwa oraz leśnictwa. Tworzy i rozwija technologie, dostosowując je do specyficznych potrzeb gospodarki czy poszczególnych klientów. W skład centrum wchodzą grupy badawcze zajmujące się konstrukcją pojazdów i maszyn, badaniami symulacyjnymi, elektrotechniką, automatyką i robotyką, a także logistyką.

Centrum skupia działania:

Grupy Badawczej Konstrukcji

    • Sekcji Rozwoju Pojazdów Szynowych
    • Do jej zadań należy prowadzenie prac naukowych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie pojazdów szynowych pasażerskich i towarowych, lokomotyw, pojazdów szynowo-drogowych i specjalnych, kompletnych wózków do pojazdów szynowych, układów i zespołów napędowych, pneumatycznej aparatury hamulcowej, zespołów wytwarzania i uzdatniania sprężonego powietrza, modeli urządzeń pneumatycznych.

    •  Sekcji Rozwoju Maszyn Rolniczych i Leśnych
    • Prowadzi ona prace naukowe, badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie konstrukcji narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie i leśnictwie, przeznaczonych m.in. do uprawy roli, mechanicznej pielęgnacji upraw, siewu nasion, nawożenia, ochrony roślin, zbioru, załadunku, transportu płodów rolnych i leśnych.

    •  Sekcji Modelowania i Symulacji
    • Wykonuje ona badania symulacyjne w zakresie analiz wytrzymałości statycznej i zmęczeniowej oraz stabilności konstrukcji nośnych, urządzeń i wyposażenia, analiz wytrzymałości (metodami analitycznymi i numerycznymi) połączeń śrubowych, obliczeń rozkładu mas i środków ciężkości, wyznaczania zarysu skrajni pojazdów, obliczeń dotyczących określania charakterystyk trakcyjnych i zapotrzebowania energetycznego, symulacji dynamiki pojazdów, badań symulacyjnych bezpieczeństwa biernego konstrukcji (wytrzymałości zderzeniowej), obliczeń pojemności cieplnej, analiz przepływów gazów i cieczy, prac badawczo-rozwojowych dotyczących opracowania autorskich metod obliczeniowych w językach programowania.

Grupy Badawczej Elektrotechniki, Automatyki i Robotyki

Do jej zadań należy realizacja prac naukowych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie układów elektrycznych i elektronicznych, systemów sterowania, automatycznej regulacji urządzeń mobilnych lub stacjonarnych oraz czujników i układów pomiarowych, urządzeń mechatronicznych.

Grupy Badawczej Logistyki

Do zadań Grupy Badawczej Logistyki należy realizacja prac naukowych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w obszarze logistyki i łańcuchów dostaw, zarówno na poziomie organizacji procesów, jak również infrastruktury, w tym m.in.: projektowanie systemów zarządzania transportem, projektowanie organizacji i technologii magazynów, w tym centrów dystrybucyjnych/produkcyjnych, projektowanie systemów zarządzania zapasami.

Działu Zarządzania Projektami i Produktami

Dział ten pozyskuje projekty i zapewnia ich efektywne prowadzenie oraz koordynuje tworzenie produktów odpowiadających potrzebom rynku. Do zadań Działu Zarządzania Projektami i Produktami należy analiza rynku (badanie trendów i potrzeb), ocena rozwiązań konkurencyjnych (analiza produktów konkurencji), tworzenie wymagań (definiowanie wymagań produktowych), strategia i cena (opracowywanie strategii rynkowej), pozyskiwanie źródeł finansowania projektów, przygotowanie dokumentacji dotyczącej projektów i produktów, zarządzanie portfolio projektów poprzez określanie i monitorowanie zakresu prac, planowanie harmonogramu i monitorowanie postępów, kontrolę kosztów i alokację zasobów.

Obszary działalności:

Prowadzenie badań aplikacyjnych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie taboru kolejowego:

  • pojazdów szynowych pasażerskich i towarowych,
  • lokomotyw, pojazdów szynowo-drogowych i specjalnych,
  • kompletnych wózków do pojazdów szynowych,
  • układów i zespołów napędowych,
  • pneumatycznej aparatury hamulcowej,
  • zespołów wytwarzania i uzdatniania sprężonego powietrza,
  • modeli urządzeń pneumatycznych.

Prowadzenie badań aplikacyjnych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie konstrukcji narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie i leśnictwie, przeznaczonych m.in. do:

  • uprawy roli,
  • mechanicznej pielęgnacji upraw,
  • siewu nasion,
  • nawożenia,
  • ochrony roślin,
  • zbioru, załadunku, transportu płodów rolnych i leśnych.

Wykonywanie badań symulacyjnych w zakresie:

  • analiz wytrzymałości statycznej i zmęczeniowej oraz stabilności konstrukcji nośnych, urządzeń i wyposażenia,
  • analiz wytrzymałości (metodami analitycznymi oraz numerycznymi) połączeń śrubowych,
  • obliczeń rozkładu mas i środków ciężkości,
  • wyznaczania zarysu skrajni pojazdów,
  • obliczeń dotyczących określania charakterystyk trakcyjnych i zapotrzebowania energetycznego,
  • symulacji dynamiki pojazdów,
  • badań symulacyjnych bezpieczeństwa biernego konstrukcji (wytrzymałości zderzeniowej),
  • obliczeń pojemności cieplnej,
  • analiz przepływów gazów i cieczy,
  • prac badawczo-rozwojowych dotyczących opracowania autorskich metod obliczeniowych w językach programowania.

Realizacja badań aplikacyjnych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie:

  • układów elektrycznych i elektronicznych,
  • systemów sterowania,
  • automatycznej regulacji urządzeń mobilnych lub stacjonarnych oraz czujników i układów pomiarowych,
  • urządzeń mechatronicznych.

Realizacja usług doradczych, badań aplikacyjnych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w obszarze logistyki i łańcuchów dostaw, zarówno na poziomie organizacji procesów, jak również infrastruktury, w tym m.in.:

  • projektowanie systemów zarządzania transportem,
  • projektowanie organizacji i technologii magazynów, w tym centrów dystrybucyjnych/produkcyjnych,
  • projektowanie systemów zarządzania zapasami.
Dyrektor Centrum
Nowoczesnej Mobilności

Piotr Tarnawski

Kierownik Grupy Badawczej Konstrukcji
Mateusz Motyl

Kierownik Grupy Elektrotechniki, Automatyki i Robotyki
Rafał Baran

Kierownik Grupy Badawczej Logistyki
Marta Cudziło