Podróżujesz pociągami? Te aplikacje warto mieć w smartfonie

Według badań Urzędu Transportu Kolejowego statystyczny Polak w 2021 roku podróżował pociągiem przynajmniej 6,4 raza. Dane zawyżają mieszkańcy województwa dolnośląskiego (7,8), mazowieckiego (13,6) i pomorskiego (19,9), a bardzo blisko średniej są także Wielkopolanie. Najrzadziej z kolei korzystają mieszkańcy województw na wschodzie kraju.

Statystyki UTK wyglądały zdecydowanie lepiej przed pandemią koronawirusa. Jednak już 2021 rok był wzrostowym dla każdego województwa. Dla kolejarzy przyszłość prezentuje się w jeszcze lepszych barwach. Coraz większa liczba Polaków przekonuje się do podróżowania pociągiem nie tylko do pracy, ale także na wakacje czy wypady do innego miasta.

Zwiększona liczba pasażerów korzystających z usług PKP jest pochodną modernizacji, które przechodzi cała infrastruktura kolejowa. Choć nie brakuje wad – spóźnienia, przestarzałe składy i wykluczenie komunikacyjne niektórych miejscowości – to z każdym rokiem jest coraz lepiej. Sondaż dr Katarzyny Piotrowskiej i dr Katarzyny Staszyńskiej-Zagórskiej z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie potwierdził, że aż 89 proc. pasażerów ma dobre zdanie o polskiej kolei.

Podróże małe i duże

Czy podczas podróżowania pociągami korzystacie z aplikacji mobilnych na smartfony?

Programy służą m.in. do kupowania biletów (jednorazowych, tygodniowych, miesięcznych), dzięki czemu nie ma potrzeby stania w długich kolejkach przy kasach oraz pozwalają skontrolować punktualność konkretnego składu.

Aplikacje są pomocne i chętnie wykorzystywane przez podróżnych, szczególnie tych z młodszego pokolenia. Co ważne, w coraz większej liczbie pociągów przy siedzeniach dostępne są gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych, więc pasażerowie nie muszą zabierać ze sobą własnych stacji do ładowania.

Według Wiadomości Handlowych aż 30 proc. Polaków deklaruje, że wykorzystuje aplikacje mobilne do płacenia za bieżące zakupy i rachunki, w tym za bilety.

Najbardziej przydatne aplikacje kolejowe

Koleo

Koleo to aplikacja, która niezmiennie cieszy się bardzo dobrą opinią wśród jej użytkowników (średnia ocen 4,7 na 5 w „App Store” i „Google Play” przy ponad milionie pobrań). Za jej powstanie w 2014 roku i dalszy rozwój odpowiada warszawska firma Astrarium, podmiot prywatny, niezwiązany z konkretnym przewoźnikiem ani państwową spółką, co wyróżnia Koleo na tle innych aplikacji klejowych.

Program w jednym miejscu zbiera szczegółowy rozkład PKP, ceny i platformę do kupowania biletów. Jest przejrzysty i łatwy w obsłudze, a do działania wymaga jedynie założenia darmowego konta. Użytkownicy chwalą zróżnicowaną formę płatności za bilety (m.in. karta płatnicza, BLIK, szybki przelew), które po kilku chwilach „przychodzą” na telefon.

Co najważniejsze, firma Astrarium stale powiększa bazę przewoźników, których bilety można kupić bezpośrednio w aplikacji. W tym momencie Koleo współpracuje m.in. z PKP Intercity, POLREGIO, Kolejami Dolnośląskimi, Kolejami Śląskimi, Kolejami Wielkopolskimi czy SKM w Trójmieście, ale – jak deklarują administratorzy aplikacji – jest technicznie gotowa do sprzedaży biletów wszystkich przewoźników, z tym, że nie wszyscy wyrażają chęć do podpisania stosownych umów.

Wadą aplikacji jest brak jakiejkolwiek informacji o spóźnieniach pociągów, co może być sporym utrudnieniem w przypadku podróży z kilkoma przesiadkami.

rozkład-pkp

Mobilna wersja niezawodnej strony internetowej „Rozkład jazdy PKP” działa tylko na smartfonach obsługujących system Android, więc użytkownicy telefonów z nadgryzionym jabłkiem są tutaj pominięci. Cieszy się ona najlepszymi opiniami spośród aplikacji wydanych przez spółkę PKP i PKP Informatykę (średnia ocen 4,2 na 5 przy milionie pobrań).

To kompleksowy serwis informacyjny o podróży kolejowej obejmujący wszystkich przewoźników pasażerskich w Polsce, jak również zdecydowaną większość przewoźników europejskich. Po zainstalowaniu aplikacja pozwala na wyszukanie połączenia, sprawdzenie czasu przyjazdu i odjazdu oraz zakup biletów.

Bilkom

Aplikacja do sprawdzania rozkładu jazdy i kupowania biletów zaprojektowana, a potem „napisana”, przez spółkę PKP Informatyka. Obsługuje niemal wszystkich najważniejszych przewoźników i jest bezpośrednią konkurencją dla Koleo, choć jej oceny są nieco niższe niż w przypadku Koleo i wynoszą średnio zaledwie 2,2 punkty na 5.

Atutem aplikacji Blikom jest zintegrowanie z platformą mObywatel, co jest wynikiem współpracy projektantów z resortem cyfryzacji.

PKP.appka

PKP.appka to aplikacja mobilna Polskich Kolei Państwowych, która ruszyła w styczniu 2023 roku. Za jej przygotowanie i rozwój odpowiada spółka córka – PKP Informatyka.

Aplikacja obsługuje prawie wszystkich najważniejszych przewoźników, m.in. PKP Intercity – połączenia dalekobieżne, POLREGIO, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie – połączenia regionalne oraz SKM w Trójmieście – połączenia podmiejskie. Na tle podobnych programów wyróżnia się przewodnikiem po dworcach, w którym pasażerowie znajdą wszystkie najważniejsze informacje o danym dworcu.

PKP.appka jest kompletnie nowym projektem, więc musi przejść przez okres „wieku dziecięcego”. W sklepach „App Store” i „Google Play” użytkownicy doceniają przejrzystą szatę graficzną i intuicyjne sterowanie. Natomiast główną wadą jest brak możliwości zakupu biletów bezpośrednio w aplikacji, która przekierowuje na stronę internetową serwisu BILKOM. Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie, docelowym modułem sprzedażowym będzie nowe oprogramowanie PKP Intercity.

PKP INTERCITY – Kupuj bilety

PKP INTERCITY – Kupuj bilety to druga z aplikacji uruchomionych na początku 2023 roku, która zastąpiła starszy i słabo oceniany IC Mobile Navigator (średnia ocen 1,4 na 5 w App Store i 2,7 na 5 w Google Play).

Jak wskazuje na to nazwa, za jej powstanie odpowiada spółka PKP Intercity i właśnie na usługach tego przewoźnika się koncentruje. Pierwsi użytkownicy twierdzą, że zaletą aplikacji jest funkcja agregowania biletów, dzięki czemu podróżni nie muszą szukać plików na mailu bądź pobierać ich bezpośrednio na telefon.

Portal Pasażera

W tym zestawieniu przejrzeliśmy już kilka aplikacji, ale w żadnej z nich nie wspomnieliśmy o funkcji sprawdzania opóźnień pociągów. Na pomoc przychodzi np. Portal Pasażera (mówimy o aplikacji mobilnej, a nie portalu internetowym). Działanie tej platformy skupia się właśnie na śledzeniu ruchu kolejowego, dlatego jej pobranie jest niezbędne przy podróży z kilkoma przesiadkami.

Którą aplikację pobrać?

Dużym minusem rynku mobilnych aplikacji kolejowych jest rozdrobnienie. Brakuje dwóch albo trzech konkretnych platform zbierających wszystkie najpotrzebniejsze informacje oraz usługi, które mogłyby rywalizować o poszczególnych klientów. Dlatego, udając się w podróż po Polsce, szczególnie z przesiadkami, warto pobrać kilka różnych aplikacji i korzystać z ich najważniejszych funkcji według potrzeb oraz preferencji użytkownika.

Jeśli podróżujecie pociągami dalekobieżnymi, warto wybrać nową aplikację PKP INTERCITY – Kupuj bilety. Jeżeli cenicie sobie rozbudowany i wygodny układ programu, spróbujcie przemieszczać się z Koleo. Natomiast, jeśli korzystacie z różnych przewoźników, możecie pobrać rozkład-pkp albo Bilkom.