Wynalazek pn. „Siłownik hamulca postojowego” (Pat.239618/P.431243)
Opis:
W siłowniku hamulca postojowego na gwincie śruby (1) osadzona jest nakrętka (2) z gwintem niesamohamownym współpracująca z tuleją prowadzącą (3). Nakrętka (2) związana jest z tłokiem (4) siłownika, przy czym współpracujące ze sobą powierzchnie stożkowe nakrętki (2) i tulei prowadzącej (3) tworzą sprzęgło (5). Tuleja prowadząca (3) jest połączona suwliwie, za pomocą połączenia kształtowego (6), z tuleją oporową (7), wewnątrz której osadzona jest tuleja z zębatką (8) współpracującą z mechanizmem zapadkowym (9). Między powierzchnią tulei oporowej (7) i powierzchnią tłoka (4) siłownika zamontowana jest sprężyna robocza (10). Połączenie kształtowe (6) tworzy rowek w tulei prowadzącej (3), biegnący wzdłuż jej tworzącej i czop osadzony w tulei z zębatką (8). Korzystnym skutkiem stosowania wynalazku jest możliwość istotnego zmniejszenia siły koniecznej do awaryjnego zwolnienia sprężynowego hamulca postojowego. Dodatkowo rozwiązanie pozwala na stosowanie prostych kształtów cięgieł służących do zwalniania – typowych i powszechnie stosowanych przy odluźniaczach hamulca pneumatycznego.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.239618 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 23 września 2019 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Jarosław Czerwiński
Lider obszaru ds. systemów hamulcowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 603 508 866