Rozmowy o przyszłości kolei wodorowej

Przedstawiciele nauki i biznesu spotkali się w Poznaniu, by porozmawiać o przyszłości transportu wodorowego. Polska Izba Kolei już po raz piąty zorganizowała konferencję „Kolej wodorowa” Hydrogen4rail – Future of Transport, a Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny był złotym partnerem wydarzenia.
W programie znalazło się wiele wystąpień, w tym cztery prezentacje przedstawicieli naszego instytutu.
Rafał Cichy, Dyrektor Łukasiewicz – PIT opowiedział o ekologii w transporcie szynowym. Skupił się na problemie emisji gazów cieplarnianych oraz wydajności i wypadkowości pociągów w porównaniu z innymi środkami transportu.
Wziął również udział w panelu eksperckim pt. „Wodorowe pociągi – rewolucja czy chwilowy trend?” wraz z przedstawicielami firm związanych z transportem:
- Tomaszem Besztakiem, Wiceprezesem Zarządu PGE Energetyka Kolejowa,
- Maciejem Grześkowiakiem, Dyrektorem ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w PESA Bydgoszcz S.A.,
- Tomaszem Prejsem, Prezesem Zarządu Siemens Mobility,
- Januszem Kucminem, Dyrektorem Sprzedaży w Stadler Polska Sp. z.o.o.
Moderatorem debaty był Adam Musiał, Dyrektor Polskiej Izby Kolei.
Maksymilian Cierniewski, główny specjalista ds. układów sterowania, przedstawił projekt H2Control, który zakończył się wraz z końcem maja. Polegał on na opracowaniu kompleksowego systemu sterowania pojazdem wodorowym.
Tomasz Olejniczak, główny specjalista ds. Certyfikacji, mówił o procesie dopuszczenia układów i części układów przechowywania sprężonego wodoru do pojazdów napędzanych wodorem w Polsce.
Z kolei Patryk Radziszewski, starszy specjalista ds. układów sterowania, przybliżył zadania projektu FCUMS, który opiera się na budowie systemu zarządzania zespołem ogniwa wodorowego.