Rozmowy o przyszłości kolei wodorowej

Przedstawiciele nauki i biznesu spotkali się w Poznaniu, by porozmawiać o przyszłości transportu wodorowego. Polska Izba Kolei już po raz piąty zorganizowała konferencję „Kolej wodorowa” Hydrogen4rail – Future of Transport, a Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny był złotym partnerem wydarzenia.

W programie znalazło się wiele wystąpień, w tym cztery prezentacje przedstawicieli naszego instytutu.

Rafał Cichy, Dyrektor Łukasiewicz – PIT opowiedział o ekologii w transporcie szynowym. Skupił się na problemie emisji gazów cieplarnianych oraz wydajności i wypadkowości pociągów w porównaniu z innymi środkami transportu.

Wziął również udział w panelu eksperckim pt. „Wodorowe pociągi – rewolucja czy chwilowy trend?” wraz z przedstawicielami firm związanych z transportem:

  • Tomaszem Besztakiem, Wiceprezesem Zarządu PGE Energetyka Kolejowa,
  • Maciejem Grześkowiakiem, Dyrektorem ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w PESA Bydgoszcz S.A.,
  • Tomaszem Prejsem, Prezesem Zarządu Siemens Mobility,
  • Januszem Kucminem, Dyrektorem Sprzedaży w Stadler Polska Sp. z.o.o.

Moderatorem debaty był Adam Musiał, Dyrektor Polskiej Izby Kolei.

Maksymilian Cierniewski, główny specjalista ds. układów sterowania, przedstawił projekt H2Control, który zakończył się wraz z końcem maja. Polegał on na opracowaniu kompleksowego systemu sterowania pojazdem wodorowym.

Tomasz Olejniczak, główny specjalista ds. Certyfikacji, mówił o procesie dopuszczenia układów i części układów przechowywania sprężonego wodoru do pojazdów napędzanych wodorem w Polsce.

Z kolei Patryk Radziszewski, starszy specjalista ds. układów sterowania, przybliżył zadania projektu FCUMS, który opiera się na budowie systemu zarządzania zespołem ogniwa wodorowego.