Wynalazek pn. „Zespół urządzenia pociągowo-zderznego do modułowego systemu transportu kolejowego naczep drogowych w ruchu kombinowanym kolejowo-drogowym” (Pat.236272/P.420457)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest zespół urządzenia pociągowo-zderznego do modułowego systemu transportu kolejowego naczep drogowych w ruchu kombinowanym kolejowo-drogowym.
Celem wynalazku jest eliminacja dodatkowych obciążeń ramy naczepy. Istota zespołu urządzenia pociągowo-zderznego do modułowego systemu transportu kolejowego naczep drogowych w ruchu kombinowanym kolejowo-drogowym, który zgodnie z wynalazkiem zawiera co najmniej zderzak, płytę zderzną oraz sprzęg śrubowy, charakteryzuje się tym, że zderzak, płyta zderzna oraz sprzęg śrubowy są usytuowane w części tylnej ramy naczepy, przy czym zderzak jest połączony z częścią tylną ramy naczepy wychylnie za pomocą urządzenia ryglującego zderzak w położeniu równoległym do osi wzdłużnej ramy naczepy.
Eliminację dodatkowych obciążeń ramy naczepy, zwłaszcza momentem zginającym, uzyskano przez przeniesienie wewnętrznych urządzeń pociągowo-zderznych modułu z jego ramy nośnej na ramę nośną naczepy. Dzięki temu zabiegowi siły wzdłużne przyłożone na skrajnych zderzakach modułu są przenoszone przez ramę nośną naczepy, w przybliżeniu w osi obojętnej belek podłużnych ramy naczepy i nie wprowadzają dodatkowych obciążeń zginających w ramie naczepy (Szczegóły PAT – P.420457 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Eliminacja dodatkowych obciążeń ramy naczepy.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.236272 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 6 lutego 2017 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Wojciech Jakuszko
Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów SzynowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 61 664 14 80