WRÓĆ DO OBSZARU POJAZDÓW SZYNOWYCH

Wynalazek pn. „Zespół osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego” (Pat.241842/P.432410)

Opis:

Przedmiotem wynalazku jest zespół osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego.

Celem wynalazku jest rozwiązanie konstrukcji zespołu osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego pozwalającej na poprawę jego właściwości biegowych. Istota konstrukcji zespołu osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego, który zgodnie z wynalazkiem stanowi połączenie wyposażonej w rolki toczne osi szynowej z mostem napędowym podwozia samochodu ciężarowego, zawierające wahacze połączone z siłownikami hydraulicznymi, charakteryzuje się tym, że oś szynowa jest osadzona w częściach górnych i w częściach dolnych tworzących dzielone oprawy łożyskowe, przy czym części górne dzielonych opraw łożyskowych są przytwierdzone do końca wahacza, natomiast w częściach górnych i w częściach dolnych dzielonych opraw łożyskowych są zamontowane łożyska, ponadto w końcach wahaczy, obok części górnych dzielonych opraw łożyskowych, przytwierdzone są wsporniki, do których przymocowane są ucha tłoczysk siłowników hydraulicznych, natomiast wsporniki, do zamocowania wahaczy w układzie nośnym podwozia pojazdu, stanowią zwieńczenia końców wahaczy usytuowanych naprzeciw części górnych dzielonych opraw łożyskowych, poza tym połączenia czopów osi szynowych z rolkami tocznymi są połączeniami spoczynkowymi (Szczegóły PAT – P.432410 (uprp.gov.pl)).

Korzyści dla odbiorcy:

  • Korzystnym skutkiem stosowania rozwiązania według wynalazku jest możliwość poprawy właściwości biegowych pojazdu szynowo-drogowego wynikająca z faktu uzyskaniu efektu samoczynnego naprowadzania się osi szynowej do pozycji środkowej w przypadku wytrącenia osi z ruchu prostoliniowego, w którym oś wzdłużna osi szynowej pokrywa się z osią toru, dzięki czemu pojawia się skutek zanikającego wężykowania osi.
  • Stosowanie wynalazku pozwala na redukcję zjawiska przylegania obrzeży rolek tocznych do główki szyny na odpowiednio długich prostych odcinkach toru – istotny wpływ na zmniejszenie (w odniesieniu do znanych rozwiązań) tempa zużycia kół.

Stan ochrony prawnej:

Technologię stanowi patent Pat.234016 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 24 grudnia 2019 roku.

Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.

Osoba kontaktowa

Wojciech Jakuszko

Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów Szynowych
Grupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych

Tel.:+48 61 664 14 80

E-mail:wojciech.jakuszko@pit.lukasiewicz.gov.pl

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z Działem Komercjalizacji

kdk@pit.lukasiewicz.gov.pl