Wynalazek pn. „Zespół napędu gąsienicowego pojazdu, zwłaszcza dla pojazdu poruszającego się po terenach wodno-błotnych parków narodowych” (Pat.230427/P.409527)
Opis:
Wynalazkiem jest zespół napędu gąsienicowego pojazdu, szczególnie dla pojazdu poruszającego się po terenach wodno-błotnych parków narodowych. Jednym z ważniejszych podzespołów pojazdu jest jego układ bieżny decydujący z jednej strony o możliwości sprawnego poruszania się w bardzo trudnym terenie, a z drugiej strony jego sposób pracy decyduje o tym czy w odpowiedni sposób chroni środowisko naturalne czy też powoduje jego dewastację.
Zespół gąsienicowy składa się z ramy, która mocowana jest do zwrotnicy pojazdu bazowego za pośrednictwem jarzma. Do jarzma mocowany jest kołnierz przekładni planetarnej wraz z silnikiem hydraulicznym. Wał czynny przekładni połączony jest z wałem silnika za pośrednictwem sprzęgła kłowego. Na korpusie przekładni zamontowane jest koło napędowe przenoszące napęd na zespół pasów gąsienicy z ostrogami. Rama zespołu gąsienicowego wsparta jest wahliwie na wózku.
Celem wynalazku znaczne ograniczenie niekorzystnego oddziaływania elementów gąsienic na podłoże, zwłaszcza na nasiąknięte wodą tereny torfiaste.
Korzyści dla odbiorcy:
- łatwy transport w terenie błotnistym,
- ograniczenie uszkodzeń gruntu terenu błotnistego.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.230427 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 17 września 2014 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Tomasz Szulc
Główny specjalista – Kierownik Sekcji Rozwoju Maszyn Rolniczych i Leśnych, Grupa Badawcza KonstrukcjiTel.: +48 784 638 264