Wynalazek pn. „Uniwersalny pojazd drogowo-szynowy” (Pat.236752/P.419714)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest uniwersalny pojazd drogowo-szynowy, przeznaczony do przetaczania wagonów, zwłaszcza na bocznicach kolejowych.
Celem wynalazku jest istotne zwiększenie funkcjonalności pojazdu pozwalające na jego szersze wykorzystanie. Istota konstrukcji uniwersalnego pojazdu drogowo-szynowy zawierającego drogowy pojazd roboczy z ramą nośną, wyposażony w przedni moduł pociągowo-zderzny i tylny moduł pociągowo-zderzny, z których każdy ma zamontowany współpracujący z nim szynowy układ jezdny, natomiast siłowniki szynowych układów jezdnych włączone są w układ hydrauliczny oraz belek zderzakowych, charakteryzuje się tym, że zespół przejmujący siły pociągowe na ustrój nośny drogowego pojazdu roboczego stanowi przedni moduł pociągowo-zderzny i tylny moduł pociągowo-zderzny w połączeniu z usytuowaną między nimi ramą nośną drogowego pojazdu roboczego (Szczegóły PAT – P.419714 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Korzystnymi skutkami stosowania wynalazku jest optymalizacja konstrukcji pojazdu pozwalająca na wykorzystanie sztywności ramy pojazdu bazowego do przenoszenia sił wzdłużnych powstających w trakcie przemieszczania wagonów kolejowych.
- Rozwiązanie można eksploatować zarówno na torze szerokim jak i na torze wąskim, a także w miejscach przejścia torów o różnych rozstawach szyn.
- Z uwagi na fakt, że pojazdem bazowym może być dowolny pojazd z podwoziem opartym na ramie istnieje możliwość doposażenia go w urządzenia dodatkowe.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.236752 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 7 grudnia 2016 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Wojciech Jakuszko
Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów SzynowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 61 664 14 80