Wynalazek pn. „Szynowy układ jezdny tylny” (Pat.228630/P.409867)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest szynowy układ jezdny tylny, który przeznaczony jest do stosowania w systemie transportu naczep drogowych na wózkach kolejowych w ruchu kombinowanym kolejowo-drogowym. Istota konstrukcji szynowego układu jezdnego tylnego, który według wynalazku zawiera ramę nośną szynowego układu jezdnego tylnego podpartą poprzez usprężynowanie drugiego stopnia na co najmniej jednym wózku kolejowym, urządzenie pociągowo-zderzne, elementy układu hamulcowego oraz napęd hamulca postojowego, polega na tym, że ramę nośną szynowego układu jezdnego tylnego stanowi połączenie belki centralnej wraz z półkami bocznymi, przy czym w przedniej części półek bocznych znajdują się półki najazdowe, natomiast w tylnej części półek bocznych znajdują się opory najazdowe, Na końcach ramy nośnej zamocowane są belka podporowa przednia i belka podporowa tylna, przy czym po bokach belki podporowej tylnej znajdują się odbijaki. Wózek kolejowy środkowy i wózek kolejowy tylny są połączone z ramą nośną za pomocą cięgieł prowadzących (Szczegóły PAT – P.409867 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Rozwiązanie do transportu bimodalnego,
- Konstrukcja pozwalająca na bardziej sprawny załadunek i rozładunek naczep.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.228630 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 20 października 2014 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Jarosław Czerwiński
Lider obszaru ds. systemów hamulcowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 603 508 866