Wynalazek pn. „Szynowy układ jezdny przedni” (Pat.227926/P.410180)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest szynowy układ jezdny przedni, który przeznaczony jest do stosowania w systemie transportu naczep drogowych na wózkach kolejowych w ruchu kombinowanym kolejowo-drogowym. W systemie transportu bimodalnego niezbędne są wózki szynowe z aparatami sprzęgowymi skrajnymi, umożliwiającymi zaczepienie do zestawu transportowego lokomotywy lub włączenie go do składu pociągu. Istota konstrukcji szynowego układu jezdnego, która według wynalazku składa się z wózka (dwuosiowego), na którym podparty jest poprzez drugi stopień usprężynowania połączony z nim adapter z zamontowanymi siodłem, urządzeniem pociągowo-zderznym, elementami układu hamulcowego i napędem hamulca postojowego, napędem hamulca postojowego, charakteryzuje się tym, że adapter ma ramiona usytuowane naprzeciw urządzeń pociągowo-zderznych, przy czym w końcach ramion znajdują się otwory mocujące, natomiast pod ramionami do adaptera jest przymocowany przegubowo koniec dyszla. Adapter jest połączony z wózkiem za pomocą usytuowanego poniżej osi zestawu kołowego cięgła prowadzącego (Szczegóły PAT – P.410180 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Rozwiązanie do transportu bimodalnego,
- Konstrukcja pozwalająca na bardziej sprawny załadunek i rozładunek naczep.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.227926 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 19 listopada 2014 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Jarosław Czerwiński
Lider obszaru ds. systemów hamulcowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 603 508 866