WRÓĆ DO OBSZARU POJAZDÓW SZYNOWYCH

Wynalazek pn. „Szynowy układ jezdny pojazdu szynowo-drogowego” (Pat.241840/P.432408)

Opis:

Celem wynalazku jest istotne zwiększenie funkcjonalności pojazdu pozwalające na jego szersze wykorzystanie, a także poprawa właściwości biegowych. Istota konstrukcji szynowego układu jezdnego pojazdu szynowo-drogowego, który zgodnie z wynalazkiem, stanowi połączenie osi szynowej z mostem napędowym podwozia samochodu ciężarowego, zawierające wahacze połączone z siłownikami hydraulicznymi, charakteryzuje się tym, że na górnej płaszczyźnie mostu napędowego, pod resorem pionowym, zamocowany jest wykonany w kształcie litery „L” wspornik pionowy związany z mostem napędowym strzemionami resoru, poza tym wspornik pionowy ma ucha dolne i ucha górne, przy czym w uchach dolnych zamocowane są obrotowo ramiona wahaczy, a w uchach górnych drążki reakcyjne i ucha cylindrów siłowników hydraulicznych, ponadto wahacze są połączono między sobą krzyżowo cięgłami. Według innej, korzystnej cechy wynalazku leżące naprzeciw wspornika pionowego końce drążków reakcyjnych są połączone przegubowo ze wspornikiem powiązanym z ramą podwozia. Według kolejnej, korzystnej cechy wynalazku w połączeniu osi szynowej z wahaczami ma dzielone tuleje gumowe zaciśnięte na osi szynowej za pomocą zwory połączonej z wahaczem śrubami. Według innej, korzystnej cechy wynalazku na osi szynowej są zamocowane ograniczniki przesuwu poprzecznego, wchodzące w kontakt z tulejami gumowymi (Szczegóły PAT – P.432408 (uprp.gov.pl)).

Korzyści dla odbiorcy:

  • Korzystnym skutkiem stosowania wynalazku jest istotna poprawa właściwości biegowych, zwłaszcza w przypadkach jazdy pojazdu szynowo-drogowego po torze o dużych nierównościach pionowych.
  • Kolejną zaletą rozwiązania, według wynalazku jest możliwość zaimplementowania takiego szynowego układu jezdnego pojazdu szynowo-drogowego do szynowego układu jezdnego wyposażonego w napęd cierny bębnowy, który może być stosowany zarówno dla toru normalnego i szerokiego.

Stan ochrony prawnej:

Technologię stanowi patent Pat.241840 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 24 grudnia2019 roku.

Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.

Osoba kontaktowa

Wojciech Jakuszko

Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów Szynowych
Grupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych

Tel.:+48 61 664 14 80

E-mail:wojciech.jakuszko@pit.lukasiewicz.gov.pl

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z Działem Komercjalizacji

kdk@pit.lukasiewicz.gov.pl