Wynalazek pn. „Szynowy układ jezdny” (Pat.239919/P.429303)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest szynowy układ jezdny, przeznaczony do zamontowania w pojeździe drogowo-szynowym.
Celem wynalazku jest konstrukcja układu, pozwalająca na jego zastosowanie do pojazdów drogowych takich jak samochody ciężarowe, w których występują pewne ograniczenia przestrzeni niezbędnej do zabudowy dźwigni pionowej i siłownika hydraulicznego. Istota konstrukcji szynowego układu jezdnego, który zgodnie z wynalazkiem zawiera zamocowane obrotowo wahacze, połączone końcami z osią szynową, wyposażoną w ułożyskowane koła szynowe, oraz siłowniki hydrauliczne ustalające górne położenie kół szynowych do jazdy drogowej pojazdu lub ich dolne położenie do jazdy szynowej pojazdu, charakteryzuje się tym, że końce górne wahaczy są zamocowane obrotowo we wspornikach zabudowanych pomiędzy resorami pionowymi i korpusem mostu napędowego podwozia, ponadto pod korpusem mostu napędowego podwozia są zamontowane wsporniki, w których są zamocowane obrotowo siłowniki hydrauliczne, których tłoczyska są połączone obrotowo z wahaczami, natomiast wspornik górny i wspornik dolny są zamocowane do korpusu mostu napędowego za pomocą strzemion resorów pionowych. Według innej, korzystnej cechy wynalazku siłownikami hydraulicznymi są siłowniki wyposażone w czopy obrotowe na korpusach cylindrów. Według kolejnej, korzystnej cechy wynalazku koła szynowe stanowią rolki toczne. Według następnej, korzystnej cechy wynalazku koła szynowe stanowią połączenia rolek tocznych z bębnami napędowymi (Szczegóły PAT – P.429303 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Korzystnymi skutkami stosowania wynalazku jest możliwość prawidłowej pracy układu jezdnego w przypadkach jego zastosowania do pojazdów drogowych takich jak samochody ciężarowe, w których występują pewne ograniczenia przestrzeni niezbędnej do zabudowy dźwigni pionowej i silnika hydraulicznego na przykład podłużny drążek kierowniczy, stabilizator kołysania nadwozia.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.239919 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 18 marca 2019 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Wojciech Jakuszko
Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów SzynowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 61 664 14 80