Wynalazek pn. „System taboru bimodalnego” (Pat.237855/P.425640)
Opis:
System taboru bimodalnego, składający się z terminala oraz z wyposażonych w kompletne urządzenia hamulcowe wózków bimodalnych środkowych i wózków bimodalnych skrajnych, a także z adapterów końcowych i adapterów środkowych, przy czym terminal jest wyposażony w tor kolejowy zagłębiony do poziomu główek szyn kolejowych zrównanego z poziomem placu manewrowego. W założonej konstrukcyjnie odległości od toru kolejowego rozmieszczone są stanowiska przeładunkowe dla podjazdów, oraz segment środkowy, który oparty jest na szynach prowadzących usytuowanych prostopadle do toru kolejowego, przy czym stanowiska przeładunkowe są ulokowane naprzemiennie po obu stronach toru w dwóch równoległych, przemieszczonych trasach wprowadzania naczepy bimodalnej na stanowiska przeładunkowe. Ponadto segment środkowy wyposażony jest w rolki prowadzące do jego przemieszczania w kierunku prostopadłym do toru kolejowego (Szczegóły PAT – P.425640 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Nowy system taboru bimodalnego, przeznaczonego do transportu kolejowego bimodalnych naczep pojazdów drogowych, umożliwiający również poziomy poprzeczny przeładunek z niewielkim pionowym ruchem naczepy.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.237855 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 19 maja 2018 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Jarosław Czerwiński
Lider obszaru ds. systemów hamulcowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 603 508 866