WRÓĆ DO OBSZARU MASZYN ROLNICZYCH I LEŚNYCH

Wynalazek pn. „System mocowania zbiornika wypornościowego do pojazdu ziemno-wodnego” (Pat.234016/P.412908)

Opis:

Przedmiotem wynalazku jest system mocowania zbiornika wypornościowego do pojazdu ziemno-wodnego. Pojazdy te są przeznaczone do prowadzenia prac na podmokłych terenach i akwenach śródlądowych, zwłaszcza na chronionych terenach parków narodowych, parków krajobrazowych oraz na obszarach Natura 2000.

Prace w trudnym wodno-błotnym terenie obejmują mechaniczne koszenie traw, trzcinowisk, przy czym skoszoną biomasę zaleca się pozostawić na okres jednego do dwóch tygodni w terenie, celem wysiania nasion, po tym okresie biomasę zbiera się, ładuje na pojazdy i transportuje do buforowych magazynów. Z buforowych magazynów przesuszoną biomasę sukcesywnie przewozi się do elektrowni, które przystosowane są do opalania paliwami odnawialnymi lub też biomasę przeznacza się na produkcję kompostu. W celu zminimalizowania ryzyka unieruchomienia poduszkowca na wodzie, utraty pływalności i jednoczesnego powstania zagrożenia dla pilota wskutek dostania się wody do kabiny po przechyle pojazdu montowane są na nim dodatkowe zbiorniki wypornościowe.

Istota systemu polega na tym, że co najmniej dwa podporowe uchwyty w postaci blachownic rozmieszczonych symetrycznie wzdłuż pojazdu, połączone są z pojazdem ziemno-wodnym rozłącznie, przy czym każda z blachownic jest mocowana do burty lub skośnej ściany pojazdu przy użyciu uchwytu oraz łącznika zakończonego od strony blachownicy pionowym zderzakiem i skośnym zderzakiem lub przy użyciu dwóch uchwytów oraz dolnego i górnego łącznika i cięgien mocujących zbiornik wypornościowy.

Konstrukcja kadłuba zbiornika jest przystosowana do mocowania dodatkowego wyposażenia m.in. silników śrub napędowych służących do poprawy manewrowania i efektywności pływania po akwenach. Efektywność napędu przy użyciu pędników śrubowych zamontowanych pod zbiornikami wypornościowymi jest dużo lepsza niż pędników umieszczonych pod kadłubem pojazdu np. pomiędzy zespołami napędu gąsienicowego z uwagi na duże zaburzenia przepływu strumienia wody wokół gąsienic typu delta.

Korzyści dla odbiorcy:

  • poprawa bezpieczeństwa pilota prowadzącego pojazd,
  • możliwe poprawienie efektywności manewrowania pojazdem w terenie.

Stan ochrony prawnej:

Technologię stanowi patent Pat.234016 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 29 czerwca 2015 roku.

Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu

Osoba kontaktowa

Tomasz Szulc

Główny specjalista – Kierownik Sekcji Rozwoju Maszyn Rolniczych i Leśnych, Grupa Badawcza Konstrukcji

Tel.:+48 784 638 264

E-mail:tomasz.szulc@pit.lukasiewicz.gov.pl

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z Działem Komercjalizacji

kdk@pit.lukasiewicz.gov.pl