WRÓĆ DO OBSZARU MASZYN ROLNICZYCH I LEŚNYCH

Wynalazek pn. „System mocowania i zmiany położenia segmentów rolniczego przyczepianego wału uprawowego” (Pat.231982/P.418741)

Opis:

Zasadniczym elementem technologii jest system mocowania i zmiany położenia segmentów rolniczego przyczepianego wału uprawowego. Konstrukcja wału pozwala uzyskać zwartą jego budowę poprawiającą bezpieczeństwo transportu na lekkich naczepach rolniczych jak i bezpieczniejszy transportu podczas holowania wału uprawowego bezpośrednio za ciągnikiem rolniczym. Usytuowanie segmentu środkowego pod dyszlem wału uprawowego poprawia i obniża środek ciężkości przewożonego wału, podobnie system składania segmentów bocznych na ramionach wału uprawowego zapewnia uzyskanie zwartej konstrukcji, która wpływa na poprawę stateczności poprzecznej i jest istotną dla transportu wału uprawowego, zwłaszcza podczas pokonywania łuków i zakrętów na drodze.

Istota systemu usytuowania i mocowania segmentów rolniczego przyczepianego wału uprawowego polega na tym, że w położeniu transportowym na kołach jezdnych segment środkowy jest obrotowo mocowany i znajduje się bezpośrednio pod dyszlem. Po bokach dyszla w płaszczyźnie do niego równoległej znajduje się złożone boczne ramię z zamocowanym wahliwie bocznym segmentem, którego obejma jest dodatkowo przytrzymana sprężystymi elementami. Po przeciwnej stronie bocznego ramienia przy dyszlu, znajduje się wychylny segment, którego obejma jest mocowana wahliwie do dodatkowego ramienia i jest na nim zakleszczona zaczepem klamrowym. Każde z bocznych ramion jest zabezpieczone przed przypadkowym zsunięciem się z zaczepu za pomocą elementu blokującego, natomiast wychylny segment jest unieruchomiony i zablokowany przed przypadkowym wysunięciem bocznych czopów z kotwiących gniazd elementem przytrzymującym zamocowanym do dolnej belki dyszla oraz belką i zastrzałem bocznego wspornika.

Korzyści dla odbiorcy:

  • poprawa bezpieczeństwa podczas transportu,
  • obniżenie środka ciężkości pozwala zwiększyć stateczność,
  • bardziej korzystny rozkład masy wału na elementy układu jezdnego.

Stan ochrony prawnej:

Technologię stanowi patent Pat.231982 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 19 września 2016 roku.

Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.

Osoba kontaktowa

Marek Szychta

Główny specjalista ds. konstrukcji maszyn rolniczych i leśnych
Grupa Badawcza Konstrukcji

Tel.:+48 514 796 358

E-mail:marek.szychta@pit.lukasiewicz.gov.pl

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z Działem Komercjalizacji

kdk@pit.lukasiewicz.gov.pl