Wynalazek pn. „Stanowisko do załadunku i rozładunku naczep drogowych w systemie transportu kombinowanego kolejowo-drogowego oraz sposób załadunku i rozładunku naczep drogowych w systemie transportu kombinowanego kolejowo-drogowego” (Pat.234922/P.424899)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest stanowisko do załadunku i rozładunku naczep drogowych w systemie transportu kombinowanego kolejowo-drogowego oraz sposób załadunku i rozładunku naczep
Konstrukcja zawiera rozmieszczone przy każdym wagonie składu pociągu klinowe pomosty najazdowe, mechanizm obrotu oraz podnośniki. Mechanizm obrotu składa się z płyt dolnych zewnętrznych pierwszych oraz z umieszczonej między szynami toru płyty dolnej wewnętrznej drugiej. Płyty górne wyposażone są w promieniowe zębatki z którymi zazębione są koła zębate silników pneumatycznych Na płytach górnych ustawione są podnośniki. Skład pociągu ustawia się tak aby kosz wagonu znajdował się nad pomostami najazdowymi, następnie opuszcza się kosz wagonu do oparcia końców podłogi kosza na pomostach najazdowych i wprowadza się naczepę do kosza za pomocą ciągnika siodłowego. Następnie wyjeżdża się ciągnikiem spod naczepy i unosi się kosz wraz z naczepą, po czym obraca się kosz z naczepą do momentu pokrycia osi wzdłużnej kosza z osią toru, a następnie opuszcza się kosz do oparcia końców ścian bocznych (Szczegóły PAT – P.424899 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Sposób i stanowisko do załadunku i rozładunku naczep drogowych cechujące się możliwie prostą i niezawodną konstrukcją.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.234922 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 15 marca 2018 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Jarosław Czerwiński
Lider obszaru ds. systemów hamulcowycGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 603 508 866