Wynalazek pn. „Oś szynowa pojazdu szynowego” (Pat.244243/P.438003)
Opis:
Oś szynowa pojazdu zawiera szkielet, asynchroniczny silnik elektryczny (1) z wałem napędowym wychodzącym na jego obie strony, sprzęgła kłowe oraz ułożyskowane rolki jezdne (3) z podzespołami układu hamulca dwustronnego. Szkielet ma postać belki podłużnej dolnej (5) i belki podłużnej górnej (6) połączonych na końcach pionowymi tarczami (7). Na belce podłużnej dolnej (5) zamocowane są asynchroniczny silnik elektryczny (1) i reduktory obrotów (8), których wały wejściowe są zakończone elementami pierwszymi (9) sprzęgieł kłowych. Wały wyjściowe reduktorów obrotów (8) usytuowane są w otworach czopów (10), z którymi sprzęgają je połączenia wpustowe (11). Wały wyjściowe silnika elektrycznego (1) są zakończone elementami drugimi (12) sprzęgieł kłowych. Z pionowych tarcz (7) wychodzą tuleje (13), w których są usytuowane pierścienie wewnętrzne łożysk (14) umieszczone w rolkach jezdnych (3). Na końcach tulei (13) znajdują się nakrętki łożyskowe (15). Z pionowych tarcz (7) wychodzą wsporniki (16) podzespołów układu hamulca dwustronnego zasilanego powietrzem. Klocki hamulcowe podzespołów układu hamulca dwustronnego przylegają do wewnętrznych, cylindrycznych powierzchni rolek jezdnych (3). Łożyska (14) w rolkach jezdnych (3) zamykają pokrywy (18), usytuowane na powierzchniach zewnętrznych rolek jezdnych (3).
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.244243 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 26 maja 2021 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Piotr Michalak
Lider obszaru – Kierownik Sekcji Rozwoju Pojazdów SzynowychSekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 663 032 353