WRÓĆ DO OBSZARU POJAZDÓW SZYNOWYCH

Wynalazek pn. „Napęd bębnowy pojazdu drogowo szynowego” (Pat.237587/P.424993)

Opis:

Przedmiotem wynalazku jest napęd bębnowy pojazdu drogowo szynowego.

Celem wynalazku jest istotne zwiększenie funkcjonalności pojazdu pozwalające na jego szersze wykorzystanie, a także poprawa własności biegowych, a w szczególności w odniesieniu do wpisywania się w łuki toru szynowego pojazdu wyposażonego w napęd według wynalazku: Istota konstrukcji napęd bębnowego pojazdu drogowo szynowego, który zgodnie z wynalazkiem zawiera układ jezdny przedni i w układ jezdny tylny, zabudowane na przednim moście napędowym podwozia samochodu i tylnym moście napędowym podwozia samochodu, ponadto układ jezdny przedni oraz układ jezdny tylny zawierają zamocowane obrotowo wahacze, których końce dolne są połączone z osią szynowego układu jezdnego, poza tym układ jezdny przedni oraz układ jezdny tylny zawierają zamocowane obrotowo dźwignie pionowe, których końce dolne są połączone z osią szynowego układu jezdnego lub z końcami wahaczy siłownikami hydraulicznymi, górne końce dźwigni pionowych są połączone przegubowo drążkami reakcyjnymi z podwoziem samochodu, przy czym każdy drążek reakcyjny jest prowadzony w płaszczyźnie pionowej prowadnicą ślizgową zamocowaną do podwozia samochodu, natomiast na osiach szynowych układów jezdnych są ułożyskowane rolki prowadzące z bębnem napędowym, z którymi za pomocą przekładni satelitarnych powiązano ruch, obrotowy bębnów napędowych ułożyskowanych na osiach szynowych układów jezdnych z ruchem rolek prowadzących, charakteryzuje się tym, że na przednim moście napędowym podwozia samochodu i tylnym moście napędowym podwozia samochodu, pomiędzy resorem piórowym a przednim mostem napędowym i pomiędzy resorem piórowym a tylnym mostem napędowym ma wsporniki zamocowane za pomocą strzemion resorów piórowych, przy czym do wsporników przymocowane są końce wahaczy osi szynowego układu jezdnego i końce dźwigni, pionowych. Według innej, korzystnej cechy wynalazku każda z przekładni satelitarnych wyposażona jest w sześć satelitów (Szczegóły PAT – P.424993 (uprp.gov.pl)).

Korzyści dla odbiorcy:

  • Korzystną cechą stosowania wynalazku jest to, że układ szynowy nie usztywnia resorów podczas jazdy po torze.

Stan ochrony prawnej:

Technologię stanowi patent Pat.237587 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 22 marca 2018 roku.

Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.

Osoba kontaktowa

Wojciech Jakuszko

Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów Szynowych
Grupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych

Tel.:+48 61 664 14 80

E-mail:wojciech.jakuszko@pit.lukasiewicz.gov.pl

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z Działem Komercjalizacji

kdk@pit.lukasiewicz.gov.pl