Wynalazek pn. „Napęd bębnowy pojazdu drogowo szynowego” (Pat.237587/P.424993)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest napęd bębnowy pojazdu drogowo szynowego.
Celem wynalazku jest istotne zwiększenie funkcjonalności pojazdu pozwalające na jego szersze wykorzystanie, a także poprawa własności biegowych, a w szczególności w odniesieniu do wpisywania się w łuki toru szynowego pojazdu wyposażonego w napęd według wynalazku: Istota konstrukcji napęd bębnowego pojazdu drogowo szynowego, który zgodnie z wynalazkiem zawiera układ jezdny przedni i w układ jezdny tylny, zabudowane na przednim moście napędowym podwozia samochodu i tylnym moście napędowym podwozia samochodu, ponadto układ jezdny przedni oraz układ jezdny tylny zawierają zamocowane obrotowo wahacze, których końce dolne są połączone z osią szynowego układu jezdnego, poza tym układ jezdny przedni oraz układ jezdny tylny zawierają zamocowane obrotowo dźwignie pionowe, których końce dolne są połączone z osią szynowego układu jezdnego lub z końcami wahaczy siłownikami hydraulicznymi, górne końce dźwigni pionowych są połączone przegubowo drążkami reakcyjnymi z podwoziem samochodu, przy czym każdy drążek reakcyjny jest prowadzony w płaszczyźnie pionowej prowadnicą ślizgową zamocowaną do podwozia samochodu, natomiast na osiach szynowych układów jezdnych są ułożyskowane rolki prowadzące z bębnem napędowym, z którymi za pomocą przekładni satelitarnych powiązano ruch, obrotowy bębnów napędowych ułożyskowanych na osiach szynowych układów jezdnych z ruchem rolek prowadzących, charakteryzuje się tym, że na przednim moście napędowym podwozia samochodu i tylnym moście napędowym podwozia samochodu, pomiędzy resorem piórowym a przednim mostem napędowym i pomiędzy resorem piórowym a tylnym mostem napędowym ma wsporniki zamocowane za pomocą strzemion resorów piórowych, przy czym do wsporników przymocowane są końce wahaczy osi szynowego układu jezdnego i końce dźwigni, pionowych. Według innej, korzystnej cechy wynalazku każda z przekładni satelitarnych wyposażona jest w sześć satelitów (Szczegóły PAT – P.424993 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
- Korzystną cechą stosowania wynalazku jest to, że układ szynowy nie usztywnia resorów podczas jazdy po torze.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.237587 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 22 marca 2018 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Wojciech Jakuszko
Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów SzynowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 61 664 14 80