Wynalazek pn. „Hamulec klockowy do pojazdu szynowo-drogowego, dwunapędowego” (Pat.240493/P.431241)
Opis:
Przedmiotem wynalazku jest hamulec klockowy do pojazdu szynowo-drogowego, dwunapędowego.
Celem wynalazku jest konstrukcja hamulca umożliwiająca niezawodne hamowanie zespołu osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego, dwunapędowego. Istota konstrukcji hamulca klockowego do pojazdu szynowo-drogowego, dwunapędowego, który zgodnie z wynalazkiem zawiera cylindry pneumatyczne, dźwignie, klocki hamulcowe i przewody powietrzne doprowadzone do cylindrów pneumatycznych od strony tłoków, charakteryzuje się tym, że ma płaskowniki przymocowane w górnej części wspornika zamocowanego na osi szynowej, przy czym do płaskowników są przytwierdzone za pomocą połączeń śrubowych cylindry pneumatyczne, ponadto tłoczyska cylindrów pneumatycznych są połączone obrotowo z dźwigniami zamocowanymi obrotowo we wsporniku poziomym, zespolonym na stałe ze wspornikiem pionowym, natomiast na dolnych końcach dźwigni są zawieszone klocki hamulcowe (Szczegóły PAT – P.431241 (uprp.gov.pl)).
Korzyści dla odbiorcy:
· Korzystnym skutkiem stosowania wynalazku jest możliwość wykorzystania układu pneumatycznego pojazdu do hamowania zespołu osi szynowej pojazdu szynowo-drogowego.
Stan ochrony prawnej:
Technologię stanowi patent Pat.240493 udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, trwający od dnia 23 września 2019 roku.
Prawa majątkowe do wynalazku przysługują w 100% Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu.
Osoba kontaktowa
Wojciech Jakuszko
Główny specjalista ds. Rozwoju Pojazdów SzynowychGrupa Badawcza Konstrukcji / Sekcja Rozwoju Pojazdów Szynowych
Tel.: +48 61 664 14 80