SHK – Prototyp systemu hamulca kolejowego dla maszyn drogowo-torowych ciągnących wagony
![lider-logo-768x193-1](https://pit.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/2022/05/lider-logo-768x193-1.png)
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i realizowany w ramach Programu LIDER XII
Akronim: SHK
Rodzaj: B+R
Dofinansowanie: 1.499.496,50 zł
Data rozpoczęcia: 01.01.2022
Data zakończenia: 01.07.2024
Cel projektu:
Przeprowadzenie prac B+R zmierzających do wytworzenia oraz zweryfikowania na podstawie badań eksperymentalnych, innowacyjnego na rynku europejskim systemu hamulca kolejowego, zdolnego do sterowania procesem hamowania ciągnionych wagonów.
Korzyści:
Projekt jest odpowiedzią na aktualny brak polskiego rozwiązania systemu hamulca kolejowego do maszyn drogowo-torowych ciągnących wagony. Na tle propozycji zagranicznych system ten wyróżniać będzie: zdwojone sterowanie hamulcem kolejowym (redundancja), moduł nadzoru aktywności psychofizycznej operatora maszyny drogowo-torowej, automatyczny system wyrównania ciśnień w zbiornikach sterujących wagonów, integracja sterownika systemu hamulca ze sterownikiem pojazdu, diagnostyka systemu oparta na magistrali danych.
Rezultaty:
Efektem końcowym niniejszego projektu będzie dopuszczony do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego typ systemu hamulca kolejowego dla maszyn drogowo-torowych ciągnących wagony.
![](/wp-content/uploads/2024/01/straight_FILL0_wght200_GRAD-25_opsz24-1.png)