IAM4RAIL – Europejski Kolejowy Projekt Flagowy 3 – Holistyczne zarządzanie zasobami dla systemu EU -RAIL

image 1 (2)

Projekt dofinansowany z HORIZON JU Innovation Actions

Akronim: IAM4RAIL

Rodzaj: B+R

Całkowita wartość: 106,9 mln EURO

Data rozpoczęcia: 01.12.2022

Data zakończenia: 30.11.2026

Projekt IAM4RAIL koncentruje się na siedmiu różnych zintegrowanych demonstratorach zasobów kolejowych, które mają kluczowe znaczenie dla badań i innowacji w sektorze kolejowym. W ramach projektu nastąpi integracja informacji o stanie zasobów uzyskanych za pomocą zaawansowanego monitorowania z narzędziami decyzyjnymi i systemem zarządzania ruchem (TMS). Planowana jest integracja dostępnych informacji z wykorzystaniem narzędzi opartych o sztuczną inteligencję oraz „cyfrowych bliźniaków”. Projekt jest odpowiedzią na potrzebę europejskiego, transgranicznego, interoperacyjnego i całościowego zintegrowanego podejścia do zarządzania aktywami, które mają kluczowe znaczenie dla harmonizacji europejskiego systemu kolei. Dlatego IAM4RAIL ma na celu wzmocnienie nowej generacji inteligentnego i zintegrowanego zarządzania kolejowymi zasobami, zapewniając i demonstrując innowacyjne rozwiązania obejmujące zarówno majątek jak i tabor kolejowy. Celem jest ograniczenie kosztów utrzymania majątku trwałego i wydłużenie jego żywotności, przy jednoczesnym spełnieniu wymagań bezpieczeństwa i poprawie niezawodności, dostępności i łatwości konserwacji systemu kolejowego. IAM4RAIL utoruje drogę do integracji informacji o stanie majątku trwałego, umożliwiając optymalizację decyzji dotyczących tras pociągów i poprawę zarządzania zasobami. Celem IAM4RAIL jest ograniczenie kosztów utrzymania i eksploatacji zasobów kolejowych a także obniżenie emisji CO2 przy uwzględnieniu zwiększonego natężenia ruchu kolejowego na istniejących liniach. Realizacja projektu pozwoli skrócić czas budowy i zmniejszyć koszty dla nowych inwestycji kolejowych. Zwiększy się trwałość i niezawodność aktywów, a koszty ich utrzymania będą zoptymalizowane. Dzięki realizacji projektu zwiększy się konkurencyjność europejskiego przemysłu kolejowego poprzez wprowadzanie bardziej nowoczesnych produktów, a także poprawi się wydajność (przepustowość, elastyczność i punktualność) całego systemu kolejowego.

Projekt IAM4RAIL toruje drogę do holistycznego i zintegrowanego zarządzania majątkiem trwałym składającego się z zielonego, cyfrowego i bezpiecznego zestawu rozwiązań mających na celu zapewnienie wspólnego europejskiego podejścia do sektora kolejowego. Zwiększy to konkurencyjność europejskiego przemysłu kolejowego w trzech obszarach:

  • Ekonomiczne zarządzanie zasobami obejmujące wszystkie horyzonty planowania zgodnie z ISO 55000.
  • Zautomatyzowana i skuteczna realizacja inwestycji kolejowych od budowy do likwidacji, wdrażanie nowych technologii w sektorze kolejowym.
  • Przejście na zerową emisję netto wspierające nowy paradygmat odpornych zasobów poprzez przyjęcie nowych materiałów, zasad projektowania, rozwiązań i technologii wytwarzania.

Projekt IAM4RAIL zajmuje się tymi zagadnieniami w sposób holistyczny, zarówno z perspektywy technologii, jak i samych aktywów. Celem jest umożliwienie szybkiej drogi na rynek dla nowych, przyjaznych dla środowiska i opłacalnych technologii dotyczących odpornych aktywów, wywierając istotny wpływ na europejskie usługi kolejowe. Doprowadzi to również do poprawy bezpieczeństwa w sektorze kolejowym. Ponadto holistyczne podejście do zarządzania aktywami wspiera politykę UE, ponieważ ograniczy udział informacji dotyczących zarządzania aktywami w różnych systemach, w tym TMS. Działania te mają zostać opracowane i wdrożone w wybranych ośrodkach w Europie, pokazując wartość dodaną dla całej europejskiej sieci kolejowej.

W tym kontekście IAM4RAIL przyczyni się do zwiększenia poziomu integracji i współpracy między różnymi podmiotami zarówno w ekosystemie kolejowym, jak i poza nim. Poprzez transgraniczne, zintegrowane projekty i demonstratory IAM4RAIL będzie miał duży wpływ na cały system kolejowy z punktu widzenia utrzymania i eksploatacji. W ramach projektu zostaną opracowane:

  1. Nowe możliwości akwizycji i udostępniania danych, w tym systemy przytorowe i pokładowe oraz źródła zewnętrzne.
  2. Innowacyjne modele cyfrowe przekształcające dane w informacje i wiedzę.
  3. Najnowocześniejsze procesy i sprzęt do przekształcania informacji w prawdziwie zautomatyzowane działania.Projekt obejmuje połączenie i wspólną przestrzeń do wymiany informacji z systemem zarządzania ruchem (TMS), aby docelowo umożliwić integrację Systemu Zarządzania Majątkiem Trwałym z TMS
  4. Łukasiewicz- PIT w ramach projektu realizuje zadanie „Wykorzystanie cyfrowych bliźniaków w celu zarządzania zasobami”

W ramach prowadzonych prac zostanie opracowany model architektury systemu Data Lake, którego zadaniem będzie zbieranie i przetwarzanie danych na potrzeby systemu zarządzania dworcem. W ramach prowadzonych prac zostaną określone źródła danych, sposoby pozyskania danych, ich walidacji, czyszczenia i tagowania. Rezultatem prac będą także zaprojektowane mechanizmy wymiany danych. Ponadto w ramach zadania zostanie uruchomiony moduł systemu Data Lake, który pozwoli na pozyskanie „danych surowych” z systemów źródłowych. W ramach zadania zostaną pobrane dane z systemów źródłowych zidentyfikowanych w ramach opracowanego modelu architektury.  Zostaną opracowane i wdrożone modele uczenia maszynowego pozwalające na walidacje, czyszczenie, tagowanie pozyskanych danych. Efektem prac będzie zbiór danych dostosowany do potrzeb systemu zarządzania dworcem.

Ponadto w ramach prac zostaną wdrożone i przetestowane interfejsy pozwalające na pobranie przez zewnętrzne systemy danych udostępnianych przez Data Lake.

 

Skład konsorcjum:

  • Administrador De Infraestructuras Ferroviarias (Adif), Hiszpania – koordynator projektu
  • Alstom Transport SA (ATSA), Francja
  • MER MEC S.p.A., Włochy
  • AŽD Praha s.r.o., Czechy
  • Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A., Hiszpania
  • Asociacion Centro Tecnologico CEIT, Hiszpania
  • Deutsche Bahn AG, Niemcy
  • Deutsches Zentrum Fur Luft – Und Raumfahrt EV, Niemcy
  • Centro De Estudios De Materiales Y Control De Obra, Hiszpania
  • COMSA SAU, Hiszpania
  • Enclavamientos Y Senalizacion Ferroviaria Enyse SA, Hiszpania
  • Fundacion Tekniker, Hiszpania
  • Faiveley Transport SAS, Hiszpania
  • Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A, Włochy
  • Hitachi Rail STS SPA, Włochy
  • Indra Sistemas SA, Hiszpania
  • PATENTES TALGO SL (TALGO), Hiszpania
  • Norwegian Railway Directorate ,Norwegia
  • Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH, Niemcy
  • OEBB-TECHNISCHE SERVICES-GmbH, Niemcy
  • Polskie Koleje Państwowe S.A., Polska
  • PRORAIL BV, Holandia
  • NS REIZIGERS BV, Holandia
  • Siemens Mobility GmbH, Niemcy
  • SOCIETE NATIONALE SNCF, Francja
  • STRUKTON RAIL NEDERLAND BV, Holandia
  • GTS DEUTSCHLAND GmbH, Niemcy
  • TRAFIKVERKET – TRV, Szwecja
  • VOESTALPINE RAILWAY SYSTEMS GMBH, Austria

 

WSZYSTKIE AKTUALNE PROJEKTY