MOTIONAL – Europejski Kolejowy Projekt Flagowy 1 – Zarządzanie mobilnością, multimodalne środowisko oraz cyfrowe aktywatory

image 1 (2)

Projekt dofinansowany z HORIZON JU Innovation Actions

Akronim: MOTIONAL

Rodzaj: B+R

Data rozpoczęcia: 01.12.2022

Data zakończenia: 30.09.2026

  1. Informacja o projekcie:

Projekt „MOTIONAL” umożliwi lepsze planowanie i zarządzanie operacyjne transportem kolejowym w Europie. Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia ambitnego europejskiego celu, jakim jest uczynienie kolei preferowanym środkiem transportu w przyszłości. Dzięki realizacji projektu przyszły europejski system kolejowy będzie interoperacyjny, odporny, zdolny do dostosowania przepustowości i zdolny do integracji wszystkich usług, w tym operacji ostatniej mili. Projekt „MOTIONAL” dostarczy rozwiązań , które umożliwią lepsze zarządzanie ruchem kolejowym w Europie, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przewidywanego jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Obecnie ruch kolejowy jest zarządzany na poziomie krajowym/regionalnym wspierany przez istniejące systemy o niskim poziomie cyfryzacji i słabej integracji z systemami innych podmiotów uczestniczących w ogólnym procesie planowania i zarządzania ruchem kolejowym. Poprzez opracowanie wymagań funkcjonalnych, powiązanych specyfikacji i rozwiązań operacyjnych lub technologicznych oraz wykorzystanie potencjału cyfryzacji, projekt „MOTIONAL” utoruje drogę do wdrożenia przyszłego Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Dzięki temu kolej stanie się podstawą multimodalnego systemu transportu pasażerskiego i towarowego.

Cyfryzacja pozwala na fundamentalną transformację całego systemu kolejowego, stwarzając znacznie szersze możliwości innowacji w postaci „inteligencji” maszynowej wprowadzanej do systemu poprzez zaawansowane rozwiązania w zakresie wymiany i przetwarzania informacji. Te nowe rozwiązania, które zostaną opracowane we wszystkich europejskich ośrodkach kolejowych (EU-RAIL), umożliwią rozwiązanie długotrwałych i trudnych problemów technicznych i operacyjnych w systemie kolejowym, np. interoperacyjności. Ale co ważniejsze, zapewnią one potencjał tworzenia nowej wartości dodanej z zasobów fizycznych i technicznych systemu kolejowego oraz z jego wiedzy organizacyjnej i ludzkiej.

W ramach projektu będą realizowane działania w zakresie planowania i eksploatacji ruchu kolejowego (dotyczące przyszłego powiązanego planowania rozkładów jazdy i operacyjnych systemów zarządzania ruchem) oraz działania integracyjne (dotyczące usług kolejowych w celu oferowania mobilności „od drzwi do drzwi”). Ponadto projekt dostarczy rozwiązania wspomagające dla europejskich ośrodków kolejowych, aby wspierać rozwój rozwiązań cyfryzacji dostosowanych do ich potrzeb.

 

  1. Cele projektu i zakładane efekty

Projekt będzie realizowany w ramach dwóch strumieni Workstream 1 (WS1) oraz Workstream 2 (WS2).

W ramach WS1 zostaną opracowane i zademonstrowane rozwiązania dla przyszłego systemu zarządzania ruchem (TMS), które będą optymalnie wspierać użytkowników poprzez połączenie procesu planowania rozkładu jazdy (przepustowości) i operacyjnego procesu zarządzania ruchem w zintegrowany proces. Wdrożenie modułowego, zautomatyzowanego oraz przyjaznego dla użytkownika systemu zarządzania ruchem będzie możliwe w oparciu o współczesne i przyszłe innowacje. Podstawową ideą jest to, że „to nie proces powinien wspierać TMS, ale TMS powinien wspierać użytkowników i interakcję między użytkownikami”.

Jednym z elementów tego nowego procesu będzie zastosowanie planowania kroczącego, a nie planowania w różnych horyzontach jak to ma miejsce obecnie. Oprócz dostosowanych procedur planowania rozkładu jazdy, zostaną wypracowane rozwiązania w zakresie zarządzania ruchem operacyjnym w czasie rzeczywistym na potrzeby zarządców infrastruktury kolejowej.

Cele WS1 obejmują również rozwój atrakcyjności kolei poprzez zwiększenie integracji z innymi rodzajami transportu. Powstaną rozwiązania ułatwiające podróż klienta w czasie transferu. Pasażer otrzyma wskazówki i narzędzia wspomagające planowanie podróży. Celem jest opracowanie długoterminowej i krótkoterminowej prognozy popytu z wykorzystaniem w szczególności cyfrowych bliźniaków. Pozwoli to na lepsze planowanie i zarządzanie różnymi rodzajami transportu, mając na uwadze, że kolej będzie stanowić swoisty „szkielet” całego systemu transportu.

W ramach pakietu WS2 „Digital Enablers” zostaną wykorzystane rozwiązania opracowane w ramach WS1 i dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw kolejowych, zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw z branży kolejowej. Celem jest przede wszystkim umożliwienie cyfryzacji procesów planowania, inżynierii, zarządzania cyklem życia majątku trwałego, konserwacji i procesów operacyjnych systemu kolejowego jako całości.

 

3. Łukasiewicz- PIT w ramach projektu realizuje następujące zadanie: „Prognozy popytu w zakresie przepływu pasażerów w ujęciu krótkoterminowym i długoterminowym”.

Zadanie polega na opracowaniu zestawu rozwiązań związanych z przewidywaniem krótkoterminowego i długoterminowego popytu w celu poprawy wykorzystania zasobów w ramach dwóch „Digital Enablers”:

Enabler 23: Opracowanie algorytmów oraz uproszczonego pakietu dla wyznaczania krótkoterminowej prognozy popytu na podstawie danych dotyczących czasu pracy (np. dane dotyczące biletów, krótkoterminowej prognoza pogody, strumienia pasażerów) wraz z analizą zakłóceń i algorytmami wykorzystującymi tą analizę dla celów prognozy popytu.

Enabler 24: Utworzenie algorytmów oraz uproszczonego pakietu dla długoterminowej prognozy popytu z naciskiem na analizę danych w oparciu o różne źródła (np. wydarzenia publiczne, kalendarz świąt) i dane operatorów wraz wykonanymi analizą zakłóceń i algorytmami wykorzystującymi tą analizę dla celów prognozy popytu.

Osiągnięte rozwiązanie zostanie zademonstrowane w ramach zestawu usług, związanych z przewidywaniem krótkoterminowych i długoterminowych prognoz zapotrzebowania na mobilność w różnych trybach. Kolejnym celem prowadzonych prac jest wytworzenie oprogramowania gotowego do testowania w budowanym demonstratorze. Demonstrator będzie dotyczyć węzła multimodalnego w Łodzi i skupi się na systemach wspomagania decyzji i mechanizmach inżynierii danych, które można wykorzystać do lepszego wykorzystania możliwości dostępnych dla transportu multimodalnego na poziomie regionalnym.

 

 

Strzałka w lewoWSZYSTKIE AKTUALNE PROJEKTY