An innovative special hybrid drive rail vehicle improved with independent power storage – ISPK

“An innovative special hybrid drive rail vehicle improved with independent power storage designed to transport equipment for building, diagnosing and measuring of rail infrastructure”


 
Project Agreement no.: POIR.01.01.01-00-1601/20-00 z dnia 17.06.2021
Project duration: o4.01.2021  – 29.12.2023
Akronym: ISPK (POIR)/BTR
 
Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentnego Rozwoju 2014-2020. Działania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.
 
Dofinansowanie projektu:
Całkowity budżet i kwota wydatków kwalifikowalnych: 29 403 525,00 zł,
Dofinansowanie ogółem: 19 603 262,50 zł,
Dofinansowanie dla Łukasiewicz – PIT: 9 803 000,00 zł
 
Consortium:

  • ZPS Sp. z o.o. (Consortium Leader)
  • Łukasiewicz – PIT

 
Project description:
The project deliverables include R&D, technical documentation, and prototyping of a hybrid drive rail vehicle improved within dependent power storage, designed to transport various equipment for building, diagnosing and measuring of rail infrastructure. The vehicle is expected to have three independent drive systems, i.e. catenary line, batteries and emergency power generator. It can reach a transport speed of 160 km/h with catenary line power supply.

In case of failure or shortage of catenary lines, the vehicle can use its batteries; the batteries can be charged from catenary lineswhile driving or from a charging station when parked.

The advantage of the vehicle is its zero-emission to the natural environment and the possibility to recover energy while braking. Theenergy is stored and used for propulsion to prolong its operation supported by power supplied from batteries.

The following tasks will have to be delivered to meet the ultimate project goal, i.e. the developed, tested and certified vehicle:

  • research and Development (incl. technical analyses, calculations, selecting components, suppliers etc.),
  • technical design documentation,
  • designing and building of a drive system testing facility,
  • prototyping of the vehicle,
  • necessary technical and operational tests.

 
Celem projektu:
Celem realizacji projektu jest budowa nowego, innowacyjnego, specjalnego pojazdu kolejowego z hybrydowym systemem napędowym, przyjaznego środowisku naturalnemu. Wybudowany i sprawdzony prototyp pojazdu pozwoli na wprowadzenie go do produkcji, a także na zastosowanie przyjętych w nim innowacyjnych rozwiązań technicznych w innych produktach ZPS Sp. z o.o. Pozwoli to na znaczne podniesienie konkurencyjności firmy na rynku kolejowym, a także zdobywanie nowych zamówień.

 

Skontaktuj się z nami