REFOCUS – Regionalne i lokalne planowanie mobilności skoncentrowane na inkluzywnych narzędziach wspomagania decyzji
Projekt dofinansowany ze środków programu Interreg Europe
Akronim: REFOCUS
Rodzaj: B+R
Całkowita wartość: 1 827 454 EUR
Data rozpoczęcia: 01.04.2024
Data zakończenia: 30.06.2028
Podejmowanie decyzji w zakresie planowania zrównoważonej mobilności jest wieloaspektowe i obejmuje kwestie środowiskowe, społeczno-ekonomiczne i polityczne. Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP: Sustainable Urban Mobility Plan) wymagają współpracy na różnych poziomach zarządzania (łączenie regionalnych polityk metropolitalnych z lokalnymi), co oznacza konieczność pokonywania barier instytucjonalnych. Istotną rolę odgrywa zaangażowanie obywateli i innych interesariuszy przy uwzględnieniu priorytetyzacji proponowanych wdrożeń i ich finansowania, w celu stworzenia realistycznego harmonogramu i maksymalizacji wpływu na dany obszar funkcjonalny. Konieczne jest również konkretne skwantyfikowane, w oparciu o dane, monitorowanie postępów i przyszłych aktualizacji SUMP.
Projekt REFOCUS skupia 9 partnerów z 6 krajów UE w celu wymiany doświadczeń w zakresie nowych (innowacyjnych) podejść do narzędzi wspomagania decyzji w zakresie planowania zrównoważonej, a nawet zeroemisyjnej, mobilności, dodatkowo z uwzględnieniem wpływu pandemii COVID-19 na priorytety planowania mobilności.
Cele
Ogólnym celem projektu jest zwiększenie regionalnych i lokalnych zdolności w zakresie podejmowania decyzji integracyjnych na rzecz bezemisyjnej mobilności, aby zapewnić przejście do następnej generacji SUMP, co oznacza: przyspieszenie wdrażania środków i innowacji SUMP (zgodnie ze wspólnymi specyfikacjami technicznymi, gdy jest to wymagane, ustalanie priorytetów interwencji, zapewnienie integracji regionalnej i ciągłości działań oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów); zapewnienie skutecznego monitorowania w różnych treściach lokalnych/regionalnych i różnych kulturach zarządzania danymi; zwiększenie kompetencji w zakresie podejmowania decyzji opartych na danych w celu ciągłego planowania i ponownego planowania, których wymagają SUMP.
Rezultaty
Transport, mający silny wpływ na zużycie energii i zmiany klimatyczne, jest uznawany za jedno z głównych źródeł zanieczyszczeń w UE. Planowanie zrównoważonej mobilności miejskiej jest postrzegane jako obszar o wysokim priorytecie dla dekarbonizacji transportu i uczynienia systemu mobilności bardziej wydajnym, a tym samym bardziej ekologicznym. Proces wzajemnego uczenia się w ramach projektu REFOCUS przyczyni się do osiągnięcia celu zrównoważonej mobilności miejskiej (SUM: sustainable urban mobility) poprzez poprawę regionalnych / lokalnych polityk związanych z planowaniem i interwencjami SUM. Równolegle poprawi wykorzystanie funduszy strukturalnych uczestniczących obszarów, ponieważ zoptymalizuje skuteczność działań, poprzez przezwyciężenie obecnych ograniczeń technicznych i kompetencyjnych.
Skoordynowanie i integracja lokalnych planów ze strategiami regionalnymi zmaksymalizuje cel bezemisyjnej mobilności dla całego regionu. Rewizja lokalnych SUMP będzie wspierana poprzez poprawę mechanizmów wspomagania decyzji i monitorowania.
Partnerzy projektu:
Koordynator:
- Centre for Research and Technology Hellas, Greece (CERTH)
Partnerzy:
- Istituto sui trasporti e la logistica, Italy (ITL)
- Region of Central Macedonia, Greece (RCM)
- Municipal City Institute of Lviv, Ukraine (Lviv)
- Municipal Enterprise 'Susisiekimo Paslaugos’, Lithuania (Vilnius)
- City of Poznan, Poland (Poznan)
- Poznański Instytut Technologiczny, Poland (PIT)
- City of Sint-Niklaas, Belgium (St.Niklaas)
- City of Stockholm, Sweden (Stockholm
Partner doradczy:
- POLIS network, Belgium (POLIS)